Column

Kan KLM een nieuw RSV worden?

Beeld anp

De reden dat een van oorsprong republikeins volk als dat van Nederland zo van de vorst houdt, is dat hij zijn geld dubbel en dwars waard is. Wie klaagt over een 25 miljoen euro duurder uitvallende verbouwing van paleis Huis ten Bosch is eigenlijk een kniesoor.

Willem-Alexander reist op dit moment als koning-koopman naar de VS en Canada, waarbij hij vast en zeker een veelvoud van dat geld zal terughalen met orders voor de Nederlandse economie. En dat is maar goed ook. Nederland is nu eenmaal een handelsland, geen maakland. De handel is 82,5 procent van het bbp. Als de handel instort, is Nederland even slecht af als Griekenland.

Nederland is ook pleitbezorger geweest van een open luchtruim waar alle luchtvaartmaatschappijen welkom zijn. Schiphol is daardoor een nieuwe motor van de economie geworden, naast de Rotterdamse haven waar ook jan en alleman welkom is.

Maar ineens is het blauwe hart van staatssecretaris Wilma Mansveld zo op hol geslagen dat ze de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten (Qatar Airways, Emirates en Etihad) geen landingsrechten op Schiphol meer wil geven vanwege oneigenlijke concurrentie met oliedollars.

De staatssecretaris kan die vermoedens echter niet hard maken. Dat ze goedkoper opereren, hangt - ook - samen met lagere personeelslasten, een gunstigere financiering en een minder kostbare thuisbasis, omdat de exploitatie van een vliegveld op een afgelegen stuk woestijn nu eenmaal goedkoper is dan die van een door woningbouw omringd stuk akkerbouwgrond.

Niet iedereen deelt de verdachtmaking. Vorige maand stapten British Airways en Iberia nog uit de Association of European Airlines (AEA), die de golfmaatschappijen wil weren. Dat zou nog te maken kunnen hebben met het aandelenpakket van Qatar in hun maatschappij. Maar vlak daarna volgde prijsbreker Air Berlin, omdat die zich in de woorden van topman Stefan Pichler niet wil laten 'leiden door luchtvaartmaatschappijen die een muur om Europa willen optrekken'. Daarbij doelde hij op Lufthansa en Air France-KLM - nota bene maatschappijen uit twee landen (Duitsland en Nederland) met onwenselijk hoge handelsoverschotten. De beschuldigingen zijn ook hypocriet. Ook in Air France en KLM hebben de staten een belang. Als Mansveld de nationale luchtvaartmaatschappij steunt in de strijd, ondergraaft ze tegelijkertijd het belang van de nationale luchthaven. Schiphol zal het juist in de toekomst moeten hebben van maatschappijen die snel groeien, zoals die uit de Golf.

Daarnaast dreigt Qatar Nederlandse bouwbedrijven geen orders meer te gunnen voor de bouw van de accommodaties voor het WK Voetbal van 2022.

Als Mansveld de KLM wil redden tegen de marktontwikkeling in, riskeert ze een nieuw RSV. Misschien kan iemand met de status van minister van Handel als Liliane Ploumen haar collega terugfluiten.

Dat mag de koning niet.

Reageren?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden