Column

Kan Cadillac weer cool worden?

 

Elvis in zijn Cadillac. Beeld AFP

Er zijn meer dan duizend songs waarin het automerk Cadillac in de titel staat. Elvis Presley, Bruce Springsteen en Dizzy Gillespie behoorden tot de bekendere artiesten die de Amerikaanse slee bezongen. Er zouden volgens de Cadillac Database tien- tot vijftigduizend songs zijn waarin Cadillac in de tekst voorkomt.

Het lijken alleen allemaal stemmen uit het verre verleden. De Cadillac is vergane glorie - een icoon van de 20ste-eeuwse popcultuur en symbool van de opkomst en neergang van een Amerikaanse industrie. De aankoop van de auto was tot in het midden van de vorige eeuw de verwezenlijking van de American dream. Hollywoodsterren, CEO's en maffiabazen reden deze auto, met name de als convertible bekende Coupe de Ville uit 1959 met de enorme staartvleugels.

De Big Beast, de gepantserde auto van president Obama, is nog altijd een Cadillac, maar mondiaal heeft de Amerikaanse luxe het moeten afleggen tegen Italiaanse elegantie, Duitse degelijkheid en Brits snobisme. De afzet van Cadillac ging vanaf de jaren zestig even snel naar beneden als de dollarkoers. De concurrentiestrijd met Mercedes, BMW, Bentley, Rolls Royce en zelfs de Japanse Lexus verloor het automerk.

Toen eigenaar General Motors (GM) in 2008 op apegapen lag, leek het een-na-oudste Amerikaanse automerk (na Buick) ten dode opgeschreven. Maar onder het mom van 'wat goed is voor General Motors, is goed voor Amerika' werd GM gered. En nu moet Cadillac het visitekaartje van de Amerikaanse automobielindustrie worden.

Met de kwaliteit zit het volgens kenners wel goed, maar de gevoelswaarde laat te wensen over. 'Als Mercedes en BMW de Rolex zijn van de auto-industrie, is Cadillac de Timex', schreef de Washington Post. Cadillac is te gewoon.

Vorig jaar werden wereldwijd 170 duizend Cadillacs verkocht, tegen meer dan 2 miljoen BMW's. Dat moeten er een half miljoen worden. In totaal is 12 miljard dollar (11 miljard euro) gereserveerd om van Cadillac weer een mondiaal prestigieus automerk te maken.

Beeld EPA

Tijdens de laatste Oscaruitreiking had General Motors alle reclamezendtijd opgekocht om de nog niet eens op de markt verschenen CT6 sedan van Cadillac te promoten. Het is een toonbeeld van luxe met een massagefunctie in de stoelen, 34 ingebouwde speakers voor optimaal geluid en een surroundview-videorecordingsystem, waarmee alles wordt geregistreerd wat om de auto heen gebeurt. De auto heeft warmteherkenning, waarmee overstekende mensen of dieren worden gelokaliseerd.

Dat Bob Dylan de Cadillac propageert, zal deze auto bij de generatie X en Y niet meteen de New Cool maken. Die heeft al weinig op met auto's. En met Tesla ligt een nieuwe 'groene' concurrent op de loer. Maar retro trekt. Rapper Macklemore had al een hit met een ode aan de Cadillac: 'I want to be free, I wanna just live inside my Cadillac.'

Nu nog een song met Cadillac in de titel.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden