Column

Kan Amsterdam iets van Rio leren?

De Noord-Zuidlijn (de nog geen tien kilometer lange metrolijn tussen het centrum van Amsterdam en het Buikerslootmeerplein in Amsterdam-Noord) zou 1.46 miljard kosten en in 2011 worden opgeleverd. De lijn kost inmiddels 3,1 miljard en wordt nu 22 juli 2018 opgeleverd - zeven jaar over tijd.

Beeld afp

De nieuwe metrolijn voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro opende afgelopen zaterdag - zeven maanden te laat. De lijn van Ipanema tot het Olympisch Park van 16 kilometer lang is net als de Noord-Zuidlijn geboord met speciaal door de Duitse firma Herrenknecht ontworpen apparatuur. De kosten zijn 2,5 miljard euro.

Niettemin is Brazilië de bananenrepubliek. De president is geschorst, de economie krimpt, de stad Rio is bankroet, de criminaliteit tiert welig, corruptie is schering en inslag, er heerst zika, het zwemwater is vies en de atleten klagen over hun accommodaties.

Maar er is niet in de wilde weg geld over de balk gegooid - zeker niet vergeleken met de vorige Spelen. De Spelen in Londen in 2012 kostte (infrastructuur niet meegerekend) 13,5 miljard euro. Ook die van Beijing vier jaar eerder waren aanzienlijk duurder dan de Spelen van Rio. Uit een begin deze maand gepubliceerd onderzoek van Said Business School van de universiteit van Oxford blijkt dat de Zomer- en Winterspelen in de afgelopen vijftig jaar gemiddeld respectievelijk 176 procent en 142 procent duurder uitvielen dan gepland.

De kosten voor de Olympische Spelen in Rio zijn 51 procent boven de begroting en komen uit op 4,1 miljard euro - nog geen eenderde van die van Londen. De grootste overschrijdingen had de organisatie van de Spelen in 1976 in het Canadese Montreal. Dat evenement kwam maar liefst 720 procent boven budget uit. Het kostte de stad daarna dertig jaar om alle schulden van de organisatie van de Spelen af te betalen.

Als alle investeringen in de infrastructuur worden meegerekend, inclusief de complete renovatie van de havenwijk en 70 nieuwe hotels, kosten de Spelen 10 miljard euro. Maar daarvan komt ook veel van terug. De televisierechten leveren 4 miljard euro op, de sponsorinkomsten 2 miljard. Dan is nog de merchandising en niet te berekenen baten als de extra toeristen.

De nieuwe metrolijn van Rio zal na de Spelen dagelijks 300 duizend mensen langs 6 stations vervoeren. De Noord-Zuidlijn zal dagelijks worden gebruikt door 120 duizend passagiers - veel minder dan de 200 duizend die eerder werden geraamd.

Nederland heeft geen Spelen georganiseerd, maar wel een hogesnelheidslijn aangelegd die 7,8 miljard kostte in plaats van de voorziene 3,5 miljard. En een Betuwelijn die 4,7 miljard vergde in plaats van 2,5 miljard. Hoogleraar Bert van Wee berekende dat Nederland sinds 1980 liefst 100 miljard euro meer aan infrastructurele projecten heeft uitgegeven dan was begroot.

Het is maar hoe een bananenrepubliek wordt gedefinieerd.

Reageren?

p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden