Kamil Erdem met intrigerend samenspel en virtuoze soli
Muziek Even leek het de kant op te gaan van eerdere cross-overs tussen muziek uit het Midden-Oosten en jazz, vol synchroon gespeelde unisono figuurtjes....
Misschien juist omdát ze in Istanbul actief zijn, hielden Erdem en ûdspeler Fatih Ahiskali zich verre van Turkse muziekstereotypen. Fluitist Mark Alban Lotz, oudgediende bij de MWS, ontmoette beide mannen in hun woonplaats en nodigde hen uit voor dit project.
Het drietal bracht met percussionist Alan ‘Gunga’ Purves een indrukwekkende voorstelling vol intrigerend samenspel, waarbij partijen subtiel in elkaar overvloeiden. Hoogtepunt was een stuk waarbij magiër Purves het voortouw nam door met zijn van een viltbol voorziene toverstaf een koperen schel tot zingen te brengen die hij op het vel van een enorme raamtrommel had gelegd. Het weefsel dat Erdem en Lotz daar met repetitief fingerpicking en –tapping op de basgitaar, respectievelijk grommende contrabasfluitklanken uit sponnen, werd door Ahiskali met venijnige tegenritmes fraai van reliëf voorzien. Na de pauze boette het ensemblespel enigszins in aan concentratie, maar dat werd gecompenseerd door solistische hoogstandjes. Purves nam daarbij wederom het voortouw met een virtuoos clownsnummer met klepperbotjes, maar Erdem deed qua vingervlugheid en muzikaliteit niet voor hem onder.Ton Maas