Kamermuziek met basdreun in TivoliVredenburg

Het is niet eerder vertoond in Nederland en wereldwijd zeldzaam: zalen voor fragiele kamermuziek en pompende dance zo dicht op elkaar. In het gloednieuwe TivoliVredenburg, dat dit weekend opengaat, blijken de basdreunen uit de popzaal hoorbaar tijdens een concert in de kamermuziekzaal vlak erboven. Ook tussen de jazzzaal en de kamermuziekzaal zit een 'geluidslek'.

UTRECHT - Is er sprake van een fout in het ontwerp van het gebouw of in de uitvoering? Over de mogelijke oplossing van het probleem breken deskundigen zich het hoofd. Het onderzoeksbureau Level Acoustics onderzoekt nu via welke weg het geluid zich verplaatst tussen de zalen.


'Te hopen valt dat er geen sprake is van een constructiefout', zegt geluidsdeskundige Ron Westerveld, die niet betrokken is bij het project. 'Want in dat geval moeten er vloeren en plafonds uit het gebouw worden gesloopt en dan ben je niet even snel klaar.'


Volgens hoofdarchitect Patrick Fransen van architectuurstudio Herman Hertzberger is er geen sprake van een fout in het constructieontwerp. Het grote muziekgebouw in het centrum van Utrecht - kosten: 150 miljoen euro - heeft vijf zalen: voor klassiek, pop, kamermuziek, jazz en cross-over.


De vijf zalen zijn ontworpen als losse dozen zonder verbinding met elkaar, om deze geluidsoverdracht juist te voorkomen. Deze 'dozen' leunen op een verend, rubberachtig materiaal in de constructie van het gebouw. Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV voorzag de ontwerpers van akoestisch advies.


Hoofdarchitect Patrick Fransen: 'Deze manier van geluidsisolatie is beproefd. Wellicht is er toch ergens in het gebouw een niet-verende verbinding die trillingen doorgeeft. In dat geval kan het probleem simpel op te lossen zijn.'


Met de bouw is niets misgegaan, verzekert hoofdaannemer Heijmans. 'Wij hebben netjes uitgevoerd wat op papier stond', zegt projectleider Frans Rombouts van het bouwbedrijf.


Over één ding zijn betrokkenen en deskundigen het wel eens: het is een uiterst complexe opgave om vijf zalen zo dicht op elkaar in één gebouw volledig geluidsdicht te maken.


'Wat meespeelt is dat de bassen in populaire muziek steeds zwaarder worden aangezet', zegt onderzoeker Arnold Koopman van Level Acoustics. Het in akoestiek gespecialiseerde bureau onderzoekt hoe het geluid zich voortplant in dit gebouw. In augustus verwacht Koopman de belangrijkste antwoorden te presenteren. 'Ik ben optimistisch over de kans dat dit probleem zonder hoge kostenposten kan worden opgelost.'


Directeur Frans Vreeke van TivoliVredenburg wil niet dat de feestvreugde om 'dit unieke prachtige gebouw' net voor het openingsweekend wordt verpest. Je moet volgens hem 'ongelooflijk goed luisteren' in de kamermuziekzaal om de popmuziekdreun te kunnen horen. Geen bezoeker zal er last van hebben, verzekert de directeur.


Tot het geluidslek is gedicht, zullen de concerttijden zo op elkaar worden aangepast dat de bezoekers niets van andere zalen horen. In de rustige periode in januari kan volgens Vreeke het euvel eventueel bouwtechnisch worden verholpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden