NieuwsAir France-KLM

Kamerleden vrezen Franse nationalisatie Air France-KLM

De Tweede Kamer wil meer waarborgen van minister Hoekstra dat de staatssteun voor KLM echt alleen Nederlandse belangen dient, zoals het redden van banen op Schiphol. PvdA en D66 willen niet dat een deel van de Nederlandse miljarden via het moederconcern Air France-KLM in Frankrijk belandt. Zij vragen opheldering in een Kamerdebat.

Beeld Reuters

Hoekstra (Financiën) en minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) kondigden vrijdag aan dat het kabinet 2 tot 4 miljard euro in de Nederlandse luchtvaartmaatschappij wil steken om die van de ondergang te redden. Nijboer en Paternotte vrezen echter dat Hoekstra de controle over de Nederlandse miljarden verliest als het geld eenmaal aan KLM is overgemaakt. KLM is immers ondergeschikt aan het Franse moederconcern Air France-KLM,  dat een door Fransen gedomineerde raad van bestuur heeft.

Het alarmeert Kamerlid Nijboer (PvdA) dat Hoekstra en zijn Franse evenknie Le Maire vrijdag ieder een afzonderlijk reddingsplan presenteerden, terwijl ze beiden grootaandeelhouder zijn van Air France-KLM. Le Maire gaf vrijdag groen licht voor 7 miljard euro Franse staatssteun aan Air France, de zustermaatschappij van KLM. ‘Ik had het veel logischer gevonden als ze samen met het bedrijf een oplossing hadden geboden. Het is mij nu niet duidelijk hoe de nationale reddingsplannen voor Air France en KLM zich tot elkaar verhouden. Ik wil weten welke afspraken Hoekstra met de Fransen heeft gemaakt over de knooppuntfunctie van Schiphol en de werkgelegenheid in Nederland.’

Air France-KLM liet vrijdag al doorschemeren dat de 10 miljard euro staatssteun waarschijnlijk niet voldoende zal zijn. Het luchtvaartconcern preludeert erop dat het uiterlijk begin volgend jaar nieuwe aandelen zal uitgeven om het eigen vermogen te versterken. Frankrijk heeft al laten weten dat het onder voorwaarden bereid is in dat geval aandelen bij te kopen.

Frans meerderheidsbelang

Dat zou het Nederlandse kabinet in een lastig parket brengen. Als Nederland niet in die aandelenemissie participeert, verwateren de Nederlandse aandelen. Het kabinet riskeert dan dat Frankrijk een meerderheidsbelang verkrijgt en Air France-KLM zo nationaliseert. In dat geval kan Nederland er zeker van zijn dat de belangen van Air France voortaan altijd zwaarder zullen wegen dan die van KLM.

Het kabinet moet dus haast wel aandelen bijkopen als de Fransen dat doen. Maar die extra staatssteun vloeit dan in principe naar het Franse Air France-KLM (dat de aandelen uitgeeft) en niet naar het Nederlandse dochterbedrijf. Dan zou Nederlands belastinggeld alsnog ten goede kunnen komen aan Air France, iets wat het kabinet zal willen vermijden. Volgens het FD denkt de KLM-top daarom al voorzichtig aan een scheiding van tafel en bed: Nederland zou dan KLM nationaliseren en Frankrijk zou meerderheidsaandeelhouder worden van Air France. Dat het tot een complete scheiding komt, lijkt desondanks onwaarschijnlijk. De twee luchtvaartmaatschappijen kunnen niet meer zonder elkaar. Op eigen houtje kan KLM niet het grote netwerk aan luchtverbindingen in stand houden dat zo belangrijk is voor Schiphol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden