Kamer ziet niets in europaslagzin

Een ruime Kamermeerderheid ziet niets in de slagzin die het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag heeft gelanceerd voor een voorlichtingscampagne over de Europese Unie....

'Beter geen slagzin dan zo'n slagzin,' sneerde PvdA'er Timmermans donderdag. En zijn VVD-collega Van Baalen: 'Dit is net een kopje slappe thee. Er zijn zo veel dingen best belangrijk.' Ook CDA-kamerlid Van Dijk had liever iets anders gezien. 'Waarom niet: Europa doet ertoe?'

2004 Is een belangrijk 'Europajaar', want niet alleen wordt de EU per 1 mei uitgebreid met tien nieuwe lidstaten, er zijn half juni ook nog verkiezingen voor het Europees Parlement. Bovendien neemt Nederland vanaf 1 juli het halfjaarlijks roulerende voorzitterschap van de unie waar. Vandaar dat het kabinet de voorlichting aan burgers wil intensiveren.

De campagne, die in maart begint, kost dit jaar ruim 2 miljoen euro. In de jaren daarna gaat het om telkens 1,2 miljoen euro. De uitvoering van de campagne is in handen van het Haagse bureau Elias Communicatie, dat samenwerkt met een aantal andere bureaus.

Staatssecretaris Nicolaï van Europese Zaken onderstreepte donderdag in de Kamer dat de voorlichtingscampagne 'geen makkelijk positivo-verhaal' zal worden. Het kabinet wil dat de burgers een zo eerlijk mogelijk beeld krijgen van de voor- en nadelen van de Europese samenwerking.

Nicolaï zei verder dat een bedrag van 560.000 euro, dat de Europese Commissie aanvankelijk had toegezegd voor voorlichting, niet beschikbaar komt. De bewindsman zal nog protesteren in Brussel, maar hij heeft weinig hoop dat dit tot resultaat leidt.

De campagne moet daarom wat soberder worden dan aanvankelijk de bedoeling was.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden