Kamer wil strengere norm voor CO2

Europa moet strenger optreden tegen fabrikanten van vervuilende auto’s, vindt een flinke meerderheid in Tweede Kamer. De Nederlandse regeringspartijen en een groot deel van de oppositie reageren teleurgesteld op de maatregelen die de Europese Commissie deze maand heeft voorgesteld.

Van onze verslaggeefster Kim van Keken

Kort gezegd behelzen die dat de motor van een nieuwe personenauto vanaf 2012 gemiddeld niet meer dan 130 gram kooldioxide (CO2) per kilometer mag uitstoten. Door schonere brandstoffen moet dat nog worden teruggebracht tot 120. De Europese fabrikant die een auto levert met een uitstoot boven het gewenste gemiddelde krijgt een boete, maar daarbij zijn – mede onder druk van Duitsland – een paar uitzonderingen voorgesteld. Zwaardere wagens mogen meer CO2 uitstoten en voor kleinere fabrieken gelden soepeler milieueisen.

Te mild, te weinig en te traag, is het oordeel van Nederlandse Kamerleden (CDA, PvdA, ChristenUnie, VVD en GroenLinks) over de milieumaatregelen voor het Europese wagenpark. ‘Het is dom om te buigen voor de Duitse auto-industrie’, zegt CDA’er Spies. ‘Duitsland heeft altijd hoge milieuambities, maar als het de eigen auto’s betreft geven ze keer op keer niet thuis.’

Het zijn vooral de normen voor verkeer die belangrijk zijn voor een schoner milieu, stelt ze. Die normen hebben betrekking op zeker 12 procent van alle CO2-uitstoot in Europa. ‘Europees beleid is keihard nodig’, aldus Spies. Alleen al omdat strenge normen volgens haar fabrikanten dwingen schonere auto’s te ontwikkelen.

Ook het Kamerlid Neppérus (VVD) noemt het Europese voorstel, zoals dat er nu ligt, een gemiste kans. ‘Strengere normen voor fabrikanten leiden tot betere, schonere producten voor de consument.’

PvdA’er Samsom vreest dat de maatregelen die nu zijn voorgesteld het ambitieuze Nederlandse milieubeleid bedreigen. Het kabinet wil dat de totale CO2-uitstoot – van het verkeer, de industrie en van huishoudens – in 2020 met 30 procent is verminderd ten opzichte van 1990. Europese afspraken rond het verkeer zijn daarbij cruciaal. ‘De boetes zijn te laag, fabrikanten betalen die via de consument in plaats van dat ze schonere auto’s leveren. Nederland mag nu niet achterover leunen, we moeten laten weten dat we niet akkoord gaan met deze slappe hap.’

De Nederlandse minister Cramer van Milieubeheer (PvdA) zei eerder dat ze ‘tevreden’ was over het Europese voorstel. ‘Vast een slip of the tongue’, stelt Samsom. ‘Nederland moet op het hoogste niveau blijven knokken.’ Hij ziet mogelijkheden in het samenwerken met ‘grote jongens als Frankrijk en Italië’.

Kamerlid Wiegman (ChristenUnie) heeft eveneens een boodschap aan Cramer: ‘We zullen er keihard aan moeten trekken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden