Update

Kamer wil opheldering over hogere snelheden op het spoor

De Tweede Kamer wil opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu de aanrijsnelheden van treinen. Een groep bezorgde machinisten trok vandaag aan de bel in de Volkskrant. NS en ProRail zijn van plan de aanrijsnelheden bij stations te verhogen van 40 naar 80 kilometer per uur. 'De vraag is niet of, maar wanneer we een nieuw treinongeluk hebben', zegt één van de machinisten.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu Beeld anp

VVD-Kamerlid Betty de Boer schrok toen zij vanmorgen het stuk in de krant las. Ze heeft reeds Kamervragen aangevraagd. Ze vindt het 'hoogst curieus' dat de machinisten de media zoeken om hun zorgen te uiten. 'Je zal maar vanochtend met je krant op schoot in de trein zitten. Dit is niet goed voor het vertrouwen van de reiziger in de NS.' De Boer wil dan ook weten van de staatssecretaris wat er schort aan de interne communicatie bij NS en ProRail. 'Waarom worden zulke zorgen niet geuit in onderling overleg?'

De Boer leerde via de krant dat de NS de treinen harder wil laten rijden. 'Klopt het verhaal van de machinisten? En als het klopt, kan dat überhaupt? Is het wel veilig? Wat is er veranderd dat treinen nu wel harder zouden kunnen rijden?'

Veiligheid gaat boven alles, meent de VVD'er. Ja, ook als het geld kost, maar het is volgens haar nog de vraag of er extra geld nodig is. 'Er is geld. Er wordt ook 50 miljoen uitgegeven aan veiligheidssysteem ATB-vv.' De Boer wil van de staatssecretaris weten of een versnelde invoer van het Europese veiligheidssysteem ERTMS mogelijk is. Volgens de huidige plannen duurt het tot 2030 voordat ERTMS in heel Nederland is ingevoerd.

Coalitiepartner PvdA vindt dat de snelheidsverhoging er alleen moet komen als die veilig is. 'Als het veilig kan, is het alleen maar goed voor het spoorboekje', zegt Kamerlid Duco Hoogland. Ook hij verwondert zich over de manier van communiceren van de machinisten. 'Hebben ze dit ook binnen het bedrijf aanhangig gemaakt?' Hij zou graag via FNV Spoor in contact komen met de machinisten om te spreken over hun zorgen. 'Bij dezen nodig ik ze uit.' Hij staat er 'genuanceerd' in. 'Treinreizen is een hele veilige vorm van reizen. Hoeveel duizenden slachtoffers vallen er ook weer jaarlijks op de weg? Op het spoor was het er vorig jaar één.'

Hogere capaciteit
De invoering van ERTMS duurt te lang, vindt Liesbeth van Tongeren van GroenLinks. Haar prioriteit is meer geld naar het spoor. Dat geld haalt GroenLinks het liefst weg bij asfaltprojecten zoals de Blankenburgtunnel en de verbreding van de A27 bij Utrecht. Een hogere capaciteit is mogelijk, meent Van Tongeren, maar dan moet er wel geld bij. 'We willen de precisie van het Zwitserse spoor, maar zonder te investeren.'

Ze maakt zich ook zorgen over de veiligheid in de treinen. 'ERTMS moet er zo snel mogelijk komen, maar je kan niet alles voorkomen. Daarom moet ook het interieur van treinen zijn ingericht op veiligheid. Zodat, als er onverhoopt toch een botsing plaatsvindt, je niet kans loopt op een scherp tafeltje terecht te komen.'

Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren wil van de staatssecretaris weten of er al fiat is gegeven aan de snelheidsplannen van NS en ProRail. 'Zo ja, trek dat maar even terug. Als de veiligheid niet is gewaarborgd, moet de staatssecretaris voor dit plan gaan liggen. Ik verwacht een Kameruitspraak hierover.' Ook Ouwehand wist niet eerder over de verhoogde snelheden. 'Is dit voor de staatssecretaris ook nieuw?'

Veiligheid staat ook voor D66 voorop, wel vindt de partij dat bij het verhogen van de capaciteit op het spoor studies over veiligheid leidend moeten zijn. 'Als uit studies blijkt dat de veiligheid niet in het geding is, dan moeten hogere snelheden kunnen', laat een woordvoerder weten. 'De zorg van de machinisten moet serieus genomen worden, maar we moeten het wel toetsen aan de feitelijkheid.'

'Angst is onnodig'
NS en ProRail weerspreken de zorgen van de machinisten vandaag in een blog op de site van ProRail. 'De angst van de machinisten voor hoge snelheden is echt onnodig.' Volgens ProRail wordt het spoor door het 'corridorrijden' juist veiliger. Wat inhoudt dat treinen in de aanloop naar stations elkaar minder kruisen en minder in tegengestelde richting kunnen tegenkomen. 'Van een provinciale weg met veel gelijkvloerse kruisingen naar een snelweg zonder op en afritten.'

Volgens ProRail zijn naar aanleiding van de treinbotsing in april vorig jaar in Amsterdam reeds veel maatregelen genomen, zoals de invoering van het ATB-vv-veiligheidssysteem. 'Zo wordt het spoor, dat al het veiligst is van alle vervoermiddelen, nóg veiliger.'

De staatssecretaris beraadt zich nog op haar antwoorden op de Kamervragen. Volgens een woordvoerder van het ministerie zijn NS en ProRail zelf gemachtigd maatregelen zoals snelheidsverhogingen te nemen, zo lang ze de veiligheidsvoorschriften volgen. 'Mocht er sprake zijn van een onveilige situatie, dan zou de inspectie er een stokje voor steken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.