Kamer wil meer greep op de NS

Amsterdam - Minder treinen door de sneeuw, oké. Maar als de nood voorbij is, dan ook geen nooddienstregeling meer, vindt de Tweede Kamer. De NS hebben de toorn van de politici over zich afgeroepen: het treinverkeer is het meest besproken onderwerp tijdens het kerstreces.


Arie Slob, bijvoorbeeld, Tweede Kamerlid van de ChristenUnie, is een 'witboek NS' begonnen: een digitale klaagmuur waarop reizigers hun ervaringen met de chaos op het spoor kunnen delen - al zijn er ook complimenten voor de conducteurs en de gratis kopjes koffie. De tussenstand na een volle dag? Slob: 'Reizigers hebben veel moeite met het feit dat er niet alleen minder treinen komen, maar dat die treinen ook nog eens erg kort zijn. En met de gebrekkige communicatie.'


Als de Kamer na het reces met minister Schultz van Infrastructuur in debat gaat, staat de communicatie bovenaan Slobs lijstje. 'De railpocket - zo heet zo'n ding - die conducteurs bij zich hebben, is minder goed en actueel dan de informatie die met de iPhone te krijgen is. Dat mag niet zo zijn. Vorig jaar is er nog 100 miljoen extra uitgetrokken om het spoor de winter door te helpen. Dan mag je nu van de NS verwachten dat ze beslagen ten ijs komen.'


Farshad Bashir (SP) stoort zich vooral aan het besluit van de NS om de komende twee weken met 'uitgeklede dienstregeling' te blijven rijden.


'De NS weet blijkbaar meer dan het KNMI, want dat kan het weer over een week nog niet voorspellen. Dit is een verkapte bezuiniging. De NS zegt dat er genoeg materieel is om te rijden, de sporen zijn op orde, dus de NS zou over moeten schakelen op de normale dienstregeling.'


Om dit soort toestanden in de winter te voorkomen, moet de minister de NS weer naar zich toetrekken, vindt de SP. Bashir: 'Nu zijn alle beslissingen die de NS neemt gericht op winst op de korte termijn. Pas als de minister weer verantwoordelijk wordt, zal de NS in het belang van de reiziger handelen, en niet in het belang van geld verdienen.'


Ondanks de kou komt bij PVV-Kamerlid Leon de Jong de stoom uit de oren, zo stelt een persbericht van PVV-huize.


'Met peperdure tv-spotjes heeft de NS reizigers in slaap proberen te sussen. Communicatie is belangrijker gemaakt dan de dienstverlening zelf, en dat is een schande van de eerste orde.' Daarom moet de NS-directie moet op het matje komen bij de minister, zegt De Jong.


De reizigersvereniging Rover maakt zich ondertussen druk om het verhullende taalgebruik dat de NS gebruikt. 'De zogenaamde kerstvakantiedienstregeling zet reizigers op het verkeerde been. Normaal rijden er tijdens de kerstvakantie al minder treinen, maar nu zijn dat er nóg minder. Als er treinen kapot aan de kant staan, dan moet de NS dat eerlijk zeggen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden