Kamer wil herziening mbo meer tijd geven

Draagvlak onder docenten veel lager dan bij managers...

DEN HAAG Het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) krijgt meer tijd om een praktijkgerichte en zelfstandige manier van onderwijs in te voeren. Een meerderheid in de Tweede Kamer constateerde woensdag dat de streefdatum van augustus 2010 voor het ‘competentiegerichte onderwijs’ lang niet overal haalbaar is.

Vier woensdag verschenen onderzoeken, gemaakt in opdracht van de Tweede Kamer, zijn kritisch over hoe de politiek is omgesprongen met deze grote modernisering van het mbo. Met het competentiegerichte onderwijs, waarmee sinds 2004 wordt geëxperimenteerd, moeten mbo’ers beter worden voorbereid op een baan of een vervolgopleiding.

Maar de eerste jaren hielden de verantwoordelijke (VVD-)staatssecretarissen zich te zeer afzijdig. ‘Er was veel te weinig regie en toezicht’, aldus onderzoeker Hans Schuit van het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt. ‘Die terughoudendheid heeft bijgedragen aan een stroef proces.’

Tegelijk werden de opleidingen opgezadeld met ‘kwalificatiedossiers’ van honderden pagina’s, tot wel vier keer dikker dan in Denemarken, Duitsland of Vlaanderen. In de dossiers staat tot in detail beschreven aan welke eisen de opleidingen moeten voldoen. Dat is in strijd met het uitgangspunt dat de politiek gaat over het ‘wat’, en de scholen over het ‘hoe’.

Ook gaat de nadruk op een betere aansluiting op de arbeidsmarkt vaak ten koste van een overstap van het mbo op een vervolgstudie op het hbo, aldus de onderzoekers, die overigens wel vinden dat Den Haag voldoende geld heeft uitgetrokken voor de vernieuwingen.

Het draagvlak voor de hervormingen loopt sterk uiteen. Van de schoolbesturen is 97 procent positief en van de managers 87 procent. Van de docenten is dat 52 procent. De helft van de ondervraagde leerkrachten zei niet eens te weten of de vernieuwingen in hun opleiding al worden ingevoerd of niet.

‘Scholen moeten meer vrijheid krijgen om met het regionale bedrijfsleven het onderwijs vorm te geven’, zegt PvdA-Kamerlid Staf Depla. ‘Directies moeten docenten meer erbij betrekken. En ook de Tweede Kamer moet de hand in eigen boezem steken. Er is lange tijd amper oog geweest voor deze grote veranderingen in het mbo.’

Volgens Jasper van Dijk (SP) neemt het draagvlak van docenten af, omdat schoolbesturen hen onvoldoende ruimte bieden. ‘In het mbo worden dezelfde fouten gemaakt als bij de invoering van het vmbo en de tweede fase van havo en vwo.’

De invoering van het competentiegerichte onderwijs bevindt zich nog altijd in een experimentele fase. De wet om de modernisering – in beginsel per augustus 2010 – collectief te verplichten, is nog in de maak. Maar in de praktijk is de overgrote meerderheid van de mbo-istellingen al met invoering bezig.

De Tweede Kamer debatteert binnenkort met staatssecretaris Van Bijsterveldt (CDA) van Onderwijs over het parlementaire onderzoek. Ze erkende gisteren dat er zorgen zijn over de hervorming. Eerder al kondigde ze aan dat de invoeringsperiode met twee jaar wordt verlengd en dat er extra ondersteuning komt voor regionale opleidingscentra (roc’s).

Van Bijsterveldt: ‘Goede afstemming met het onderwijsveld, het bedrijfsleven en de Tweede Kamer heeft al tot een aanzienlijke verbetering in het proces geleid. Maar we zijn er nog niet. Het belang van de student staat voorop. We moeten aan de slag.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden