Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

AMSTERDAM - Er komt geen openbare aanbesteding voor het Nederlandse spoor. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de NS ook na 2015, als de huidige concessie afloopt, hoofdvervoerder blijft. Een aanbesteding wordt afgewezen door VVD, PvdA, SP en ChristenUnie, zo blijkt uit een rondgang van De Telegraaf langs de partijen. Op de aanbesteding hadden bijvoorbeeld Deutsche Bahn en het Franse SNCF zich kunnen inschrijven.

Beeld anp

De chaos van de afgelopen weken doet daar niets aan af. De NS kampte met grote problemen door het winterweer en een brand nabij Utrecht Centraal, waardoor duizenden reizigers gedupeerd waren. Deze week liet de NS weten dat de dienstregeling ook de komende weken ontregeld zal zijn.

De coalitieparter van de VVD, het CDA is wel voorstander van die openbare aanbesteding. CDA-Tweede-Kamerlid Maarten Haverkamp is teleurgesteld over de opstelling van de VVD. 'In het regeerakkoord is afgesproken dat we meer spoor willen voor minder geld. Daarom verbaast deze stap van de VVD me zeer, zeker omdat collega Aptroot van de VVD al drie keer heeft geëist dat de NS-directie weg moet.'

Aptroot ziet nog geen conflict in de coalitie. 'Als het CDA iets anders roept, dan zijn ze even in de war. Dat is helemaal niet erg.'

Openbare aanbesteding
Tot 2015 is NS de hoofdvervoerder op het spoor, daarna loopt de concessie af. De Tweede Kamer had er dan voor kunnen kiezen een openbare aanbesteding te houden, waardoor de positie van de NS onzeker zou zijn.

De PvdA laat dit niet gebeuren. In de Telegraaf zegt Kamerlid Monasch: 'Anders krijgt een staatsbedrijf uit een ander land het voor het zeggen. Het staat buiten kijf dat de NS onze eerste partner is, maar we moeten druk op de ketel houden voor goede service.'

Ook de VVD wil de NS de concessie geven. 'De VVD-fractie wil dat de NS de nieuwe concessie krijgt. We zijn voor marktwerking, maar er is te weinig concurrentie. Eigenlijk is alleen Deutsche Bahn een alternatief. Maar stel dat DB het wint, dan is de NS weg. Dan heb je de volgende keer maar één partij', zegt VVD-Kamerlid Aptroot.

De SP en ChristenUnie hebben dezelfde mening. De SP wil af van het hele systeem van concessies en pleit ervoor de NS en ProRail direct onder het ministerie van Infrastructuur vallen. Concurrent Arriva is teleurgesteld en noemt het gunnen een 'historische blunder'.





Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.