Kamer onthoudt nog fiat aan Zeeuwse tunnel

Zeeland moet nog even wachten op toestemming uit Den Haag voor de aanleg van een tunnel onder de Westerschelde, de WOV....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Die kosten kunnen nog verder oplopen als het rijk niet tot overeenstemming komt met enkele grote aannemersbedrijven die wel studeerkamer-werk hebben verricht voor de WOV, maar niet bij de uitvoering worden betrokken. De bedrijven eisen miljoenen guldens schadevergoeding. Jorritsma wil dat niet betalen. 'Eerlijk gezegd vind ik de claims nogal brutaal, zeker als je ziet om welke bedrijven het gaat en hoe de infrastructurele werken worden verdeeld', zei ze in de Kamer. De minister wil betalen voor feitelijk verricht werk, maar weigert op te draaien voor gederfde winst.

De Kamer wil donderdagavond nogmaals met de minister in de slag over de wijze van financiering van het project, de toltarieven voor de gebruikers en de vraag wie straks garant staat dat er een veerpont blijft voor fietsers en voetgangers die niet door de tunnel mogen.

Jorritsma vindt het uitstel onaanvaardbaar. Zij moet vrijdag de laatste contracten tekenen over de aanleg en vreest in tijdnood te komen.

De minister zei na afloop van het drie uur durende debat dat zij gewoon doorgaat met de voorbereidingen van de contracten. Als de Kamer morgen met grote wijzigingen komt, is de aanleg van de tunnel van de baan, dreigde ze.

De kans daarop is echter klein. Woordvoerders van CDA, PvdA, RPF en VVD (goed voor een ruime meerderheid) hebben al gezegd dat hun fracties de aanleg van de WOV in principe niet willen blokkeren.

Jorritsma kreeg gisteren wel in de Eerste Kamer toestemming voor de verdieping van de Westerschelde. Dit werk moet de Antwerpse haven beter bereikbaar maken. De uitvoering van de baggerwerkzaamheden loopt overigens vertraging op, want de Raad van State heeft de vergunning vernietigd.

Volgens Jorritsma is dat gebeurd als gevolg van veranderend inzicht bij de administratieve rechter. 'Ik maak me daar wel zorgen over, want de consequentie is dat ook voor gewone baggerwerkzaamheden nu een milieuvergunning nodig is', zei ze in de senaat. In de Tweede Kamer voegde ze er later aan toe dat straks voor elk baggerwerk een milieu-effectrapportage nodig is. 'Gewoon slib storten mag niet meer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden