Kamer: Netelenbos te eigengereid

De Tweede Kamer krijgt genoeg van het eigenmachtige optreden van PvdA-minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. De Kamer eist meer inspraak....

Van onze verslaggeefster Elaine de Boer

De ergernis van de Kamer betreft diverse onderwerpen: het rekeningrijden, de groei van Schiphol en de gang van zaken rond de Nederlandse Spoorwegen. De vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat besloot woensdag een rem te zetten op de regeling die Netelenbos heeft bedacht om de NS enkele taken aan de overheid te laten overdragen.

D66-verkeersspecialiste Giskes eiste eerder deze week dat de Kamer zich kan uitspreken over het nut van nieuwe stukken van de rijksweg A 4, voordat Netelenbos zaken doet met investeerders.

Op verzoek van het VVD-Kamerlid Hofstra wordt vanavond het begrotingsdebat over Verkeer en Waterstaat heropend. Hij verlangt meer inzicht in de besteding van de 250 miljoen gulden voor de regio's die meedoen aan het experiment met de tolpoorten.

Het CDA-Kamerlid Reitsma over Netelenbos' voorvarendheid: 'Zij ziet de taak van de Tweede Kamer als wetgever volledig over het hoofd. Wij wachten al vijf jaar op deugdelijke voorstellen over de taken van de NS. En nu moet het op stel en sprong.'

Bij de verzelfstandiging van de NS in 1995 is afgesproken dat het bedrijf een aantal taken zal teruggeven aan de staat. Het gaat om het beheer van de rails, de lijnen en de verkeersleiding.

Netelenbos wil dat nu regelen via een privaatrechtelijke overeenkomst. Dat staat de Kamer niet aan, want dan heeft zij er niets meer over te zeggen. 'Wij hebben haar per brief laten weten dat wij het publiekrechtelijk geregeld willen zien. En wel nadat wij volgend jaar de Spoorwegenwet hebben behandeld', aldus Reitsma.

Uit de stukken blijkt bovendien dat Netelenbos wil dat de overheid eigenaar wordt van het spoor tussen de stations, maar de NS van het spoor op de stations. Vrijwel de hele Kamer maakt daar bezwaar tegen. Reitsma: 'Diezelfde stations moeten straks voor stadsgewestelijk vervoer, lightrail, worden gebruikt. Dat wordt een puinhoop.'

Met het prestatiecontract van de NS is het volgens het PvdA-Kamerlid Van Gijzel van hetzelfde laken een pak.

Netelenbos wil dat de Kamer voor 1 januari 2001 het contract heeft behandeld. Maar de Concessiewet die daar aan ten grondslag moet liggen, is nog helemaal niet aan de orde geweest.

Reitsma denkt dat Netelenbos buiten de Kamer de laatste tijd te veel heeft gehoord dat zij 'slagvaardig' is. 'Het lijkt erop dat het haar naar de bol stijgt. Wij moeten ervoor zorgen dat zij weer met beide benen op de grond komt te staan. Zij en haar ambtenaren moeten beseffen dat de Kamer wetgever is en budgetrecht heeft', vindt Reitsma.

Ook over Schiphol zijn de verkeersspecialisten in de Kamer bezorgd. Zij vragen Netelenbos in een brief hoe de milieueffectrapportage (mer) vordert. De minister moet hun voor 15 januari antwoorden.

In 2003 wordt op Schiphol het vijfbanenstelsel in gebruik genomen. Maar onder welke milieuvoorwaarden dat zal gebeuren, daarop is volgens de Kamer volstrekt nog geen zicht.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden