Kamer geeft Schultz en NS een laatste kans
Minister Schultz krijgt een laatste kans van de Kamer om de winterse problemen op het spoor de baas te worden. Gaat het volgend jaar weer mis, dan is het geduld op. Dat maakte de Kamer haar dinsdag duidelijk in een debat over de spoorperikelen, alweer de derde winter op rij.
DEN HAAG - 'Ik baal ervan dat het zo gelopen is. Ik ben en voel me verantwoordelijk.' Zo begon en eindigde de minister haar betoog. Te laat gingen de NS en ProRail op vrijdag 3 februari over op een aangepaste dienstregeling, omdat meer sneeuw viel dan was voorspeld.
Vervolgens liep de dienstregeling volledig spaak. De informatievoorziening was geheel ontregeld en de website was uren offline. De nieuwe wisselverwarmers werkten niet. In de Randstad stonden passagiers uren in de kou. De vertragingen die twaalf dagen geleden begonnen, zijn pas vandaag verholpen.
De Kamerleden begonnen het debat dinsdag in een enigszins hilarische stemming en eindigden met vertwijfeling. 'We beleefden de afgelopen dagen een collectief déjà-vu van frustratie en machteloosheid', zei Kamerlid Verhoeven (D66). 'Sms'en met André Kuijpers in de ruimte kan wel, maar online reisinformatie verstrekken lukt niet', verzuchtte Haverkamp (CDA).
De verzoeken van de Kamer liepen uiteen van vernieuwing van de raden van commissarissen van NS en ProRail (VVD en PVV) tot een winters 'rondje om de kerk' (SGP, CDA, D66); van samenvoegen van NS en ProRail (SP) tot het openstellen van de spitsstrook voor monteurs van ProRail.
Minister Schultz beloofde opnieuw een onderzoek naar de winterhardheid van het spoor, de informatievoorziening en de mogelijkheid tot afschalen - het aanpassen van de dienstregeling. De minister wil dat voortaan eerder tot 'afschalen' wordt overgegaan.
Ze belooft een driemaandelijkse rapportage van het onderzoek, de eerste volgt in mei. Ze houdt ook een slag om de arm. 'Als er volgend jaar hagelstenen zo groot als kinderkoppen vallen, dan kan het spoor dat ook niet aan. De natuur kan zorgen voor overmacht.'
undefined