Kamer eist helderheid over veilige vliegroutes

Tot ongenoegen van het parlement is het nog steeds schimmig voor vliegtuigpassagiers of de route die ze naar hun eindbestemming vliegen veilig is. Vijftien maanden na de ramp met vlucht MH17 en daags nadat een vakantievlucht boven Egypte uit de lucht viel, is het geduld van de Tweede Kamer op. Een Kamermeerderheid eist van de nieuwe staatssecretaris voor Infrastructuur helderheid over de veiligheid van het luchtruim.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) presenteerde medio oktober de resultaten van het onderzoek naar de oorzaak van de ramp met vlucht MH17. Beeld anp

Dit stellen Tweede Kamerleden dinsdagavond na een overleg met de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV). Een website die veilige vliegroutes openbaar moest maken sinds de fatale MH17-ramp, werkt in de praktijk niet, stellen de Kamer en de OVV vast. Deze site van de burgerluchtvaartorganisatie ICAO is opgesteld in jargon en geeft passagiers onvoldoende informatie om een vliegreis wel of niet te boeken. Daarom is een van de eerste taken van de dinsdagavond geïnstalleerde nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur, Sharon Dijksma, zorgen dat er een verbeterd alternatief komt, vindt een Kamermeerderheid.

Beeld anp

Honderd procent veiligheidsgevoel

Met een gerust hart het vliegtuig instappen lukt veel passagiers niet meer, erkent VVD-Kamerlid Han ten Broeke: 'Een honderd procent veiligheidsgevoel bestaat niet.' Wat hem betreft moet de opvolger van de deze week afgetreden Wilma Mansveld deze kwestie 'direct en voortvarend aanpakken'. Volgens de VVD'er gaat de oplossing 'verder dan een website'. Hij wijst erop dat het huidige waarschuwingssysteem te veel is gebaseerd op het uitgangspunt dat landen zelf eerlijk kunnen inschatten hoe veilig hun eigen luchtruim is. Dat is lastig als bijvoorbeeld een burgeroorlog heerst.

Ook regeringspartij PvdA is niet gerust op het waarschuwingssysteem. Zo bekroop Kamerlid Michiel Servaes dit weekeinde 'een ongemakkelijk gevoel' toen een chartervlucht mysterieus neerstortte in de Egyptische Sinaïwoestijn. 'Ik denk dat iedereen die hoorde van die crash zich opnieuw realiseerde hoe onduidelijk luchtvaartmaatschappijen en autoriteiten nog omgaan met het inschatten van risico's. Welke afweging hebben ze gemaakt? Passagiers horen dat niet.' Servaes: 'Het heeft de grootst mogelijke urgentie om de informatie-uitwisseling over de veiligheid van het luchtruim op een andere manier te organiseren.'

Volgens de Onderzoeksraad is het land waarover wordt gevlogen primair verantwoordelijk om te zeggen of het veilig is. Zo lag die taak ten tijde van de MH17-ramp bij Oekraïne, maar de autoriteiten daar lieten na om het luchtruim te sluiten terwijl daar wel voldoende aanleiding voor was. Daarom komen er wat de OVV betreft internationale regels waarin staat dat landen elkaar 'tijdig en concreet' informeren over luchtruimveiligheid. Daarnaast moet een lidstaat eventueel 'overruled' kunnen worden om het luchtruim te sluiten.

Sharon Dijksma werd dinsdagavond beëdigd als staatssecretaris voor Infrastructuur door koning Willem-Alexander. Ook Marcel van Dam werd officieel geïnstalleerd. Hij vult de plek van Dijksma op Economische Zaken. Beeld epa
Russische onderzoekers lopen langs bagage en ander materiaal van het in de Sinaï-woestijn neergestorte vliegtuig. Beeld ap

Neutrale autoriteit

Oppositiepartij SP vindt dat voortaan 'een objectieve, neutrale autoriteit een sluitend antwoord moet geven aan vliegtuigmaatschappijen en passagiers'. De PVV adviseert een verbeterde website waar burgers 'vragen kunnen stellen, die openlijk door ICAO beantwoord moeten worden'. D66 en ChristenUnie vinden dat inlichtingendiensten 'veel pro-actiever en ruimer de opdracht moeten krijgen om de burgerluchtvaart te waarschuwen', aldus D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma.

Betrokkenen weten dat het kabinet op zijn vroegst half november komt met een reactie op het OVV-rapport en dus ook met maatregelen voor het verbeteren van het waarschuwingssysteem. Tot 'grote ergernis' van D66 duurt het al veel te lang. Sjoerdsma: 'De opvolgster van Mansveld moet als de wiederweerga aan de slag, in Nederland en internationaal.'

Het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid tijdens een gesprek tussen Kamerleden en de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het rapport over de MH17-vliegramp. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden