Kamer eist begrijpelijke zorgnota's

Minister Schippers van Volksgezondheid moet in de strijd tegen mogelijke fraude in de zorg snel regelen dat patiënten een begrijpelijke nota van hun behandeling te zien krijgen. Zo'n leesbare factuur, waar al anderhalf jaar om wordt gevraagd, helpt tegen merkwaardig hoge declaraties van ziekenhuizen.

Beeld ANP

Dat stelt een meerderheid in de Tweede Kamer van PvdA, VVD en CDA naar aanleiding van het bericht dat zorgverzekeraars de rekeningen van ziekenhuizen te laat en niet diepgaand genoeg controleren. Als ze daar niet meer werk van gaan maken, volgen boetes, liet zorgtoezichthouder NZa maandag weten.

Volgens de Kamer kunnen patiënten betrokken worden bij de strijd tegen het 'upcoden' (het sturen van te hoge rekeningen), maar dan moeten ze wel tijdig een leesbare factuur opgestuurd krijgen. 'De patiënt is de beste controleur om zicht te krijgen of de rekening normaal is. Ik vraag me erg af waarom dit zo lang moet duren', zegt CDA-Kamerlid Hanke Bruins Slot.

De oproep uit de Kamer valt samen met de ophef over 'oorsmeer-gate': een patiënte van het ZorgSaam-ziekenhuis in Terneuzen kreeg een rekening van 1.066,73 euro voor een paar minuten oorsmeer verwijderen door een KNO-arts. Omdat ze het restant van haar eigen risico kwijtraakte, vroeg ze bij haar verzekeraar Achmea de nota op. Die bleek gebaseerd op 'een microscopisch oortoilet' en het verwijderen van poliepen. Beide behandelingen hebben nooit plaatsgevonden, heeft het ziekenhuis toegegeven, zich beroepend op de ingewikkelde systematiek voor declareren. Inmiddels is alsnog het veel lagere tarief voor een consult in rekening gebracht.

In het gevecht met de hoge zorgkosten vroeg de Kamer eind 2011 al om begrijpelijke nota's voor patiënten. Minister Schippers (VVD) meldde april vorig jaar dat er, onder meer met Zorgverzekeraars Nederland (ZN), gewerkt wordt aan een plan van aanpak. ZN liet dinsdag weten dat tijdige en begrijpelijke nota's nog een hele klus zullen zijn, mede door een nieuw declaratiesysteem, en dat bekeken moet worden wat haalbaar is. Wel laat de brancheorganisatie weten dat patiënten bij zorgverzekeraars al digitaal de rekening van hun behandeling kunnen zien. Die is dan misschien nog niet in begrijpelijke taal, maar het bedrag is wel helder, zegt de ZN-woordvoerder.

De PVV heeft naar aanleiding van de berichten over te hoge declaraties en andere mogelijke zorgfraudes een meldpunt op internet geopend, waar mensen vermoedens van fraude kwijt kunnen. 'Meer dan 1.000 euro declareren voor het weghalen van oorsmeer is gewoon schaamteloos', schrijft PVV-Kamerlid Reinette Klever. Volgens haar verdwijnt er in Nederland jaarlijks minimaal 2- en waarschijnlijk zelfs 5 miljard euro door fraude. 'Met dit geld zou de premie voor de basisverzekering bijna gehalveerd kunnen worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden