Kamer besluit pas vandaag over aanleg Betuwetunnel

De Tweede Kamer heeft woensdag tijdens het debat over de Betuwelijn nog geen besluit genomen over de aanleg van een tunnel onder of een brug over het Pannerdensch Kanaal....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

CDA-Kamerlid Leers geeft zijn fractie een negatief stemadvies over de motie, omdat er onvoldoende financiële dekking voor is.

Vandaag, de laatste vergaderdag voor het zomerreces, moet het hoofdstuk Betuwelijn definitief in de Tweede Kamer worden afgerond met de stemming over de moties. Het kabinet is voor aanleg van een brug, maar maakt geen problemen als de Kamer voor een tunnel kiest.

Het kabinet verbindt daar wel voorwaarden aan. De tunnel kost 250 miljoen gulden, en dit bedrag moet verdiend worden door de spoorlijn elders soberder aan te leggen. De provincie Zuid-Holland rook al vuur en stuurde een brief aan de Kamer, waarin stond dat zij niet wilde betalen voor de Gelderse tunnel, bijvoorbeeld door het schrappen van groenaanleg.

De tunnel staat echter hoog op de verlanglijst van de provincie Gelderland. Het kabinet verwacht dat deze regio dan ook de ontbrekende zeventien miljoen gulden betaalt. Een peuleschil op een totaal budget voor de goederenspoorlijn van 8,1 miljard gulden, vond Crone (PvdA).

PvdA-minister De Boer van VROM kwam de voorstanders van een tunnel tegemoet met haar opmerking dat er in deze kabinetsperiode vast wel een financiële meevaller was, die voor de tunnel kon worden gebruikt. Volgens De Boer is er geen 'ultieme waarheid' als het gaat tussen brug en tunnel. 'Het ene is niet absoluut goed, en het andere is niet absoluut slecht.'

Een tunnel is geluidsarmer en vormt geen obstakel in het landschap. Maar de brug tast de waterhuishouding niet aan, en juist dat is belangrijk in dit natuurgebied. De Boer: 'Wie het geluid zwaarder laat wegen dan de aantasting van de waterlopen kan op grond daarvan kiezen. Maar we hebben geen wegingsfactoren, zoals geluid is tien en waterlopen vijf.'

De regeringsfracties willen Gelderland en Overijssel een zwaarder stempel laten drukken op de beslissing over de noordtak van de Betuwelijn (Arnhem - Oldenzaal - Bentheim). Ze vinden het niet nodig dat het zware middel van de planologische kernbeslissing wordt gebruikt. Er kan met de Tracéwet worden volstaan. Daarin komt de invloed van de regio meer op de voorgrond dan de nationale politiek.

Want dat heeft 'Den Haag' van de Betuwelijn geleerd: het was geen co-produktie met de gedupeerde provincies, maar een opgelegde spoorlijn. Zeker in de eerste fase van het project, die onlosmakelijk verbonden blijft met oud-minister Maij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden