Kamer: alleen tol heffen op nieuwe wegen

Tol heffen mag, maar niet op bestaande wegen. PvdA, VVD en CDA willen dat minister Netelenbos van Verkeer die mogelijkheid uit de wet schrapt....

Alle partijen proberen vandaag tijdens de debatten over mobiliteit het onderste uit de kan te halen. Over de kilometerheffing wordt al niet meer gesproken, dat is aan de nieuwe Tweede Kamer. Blijven over de andere wetten die de bereikbaarheid van de steden moeten verbeteren.

VVD en CDA, die de tolwegen en betaalstroken eerder omarmden als tegenhanger van de kilometerheffing, slaan vandaag hun piketpaaltjes. 'Tolheffing mag alleen op nieuwe wegen en er moet altijd de mogelijkheid bestaan hetzelfde traject op een gratis weg af te leggen. Er mag geen wildgroei ontstaan', zegt VVD'er Hofstra.

'Tol is bedoeld om extra wegen te financieren. Niet om het verkeer mee te reguleren. Netelenbos geeft zichzelf nu de mogelijkheid op drukke wegen tol te gaan heffen. Daar zijn wij tegen', zegt CDA'er Eurlings.

De PvdA is tegen tolheffing op bestaande wegen omdat die wegen ooit met belastinggeld zijn aangelegd. De burger zou dan twee keer betalen.

Betaalstroken - rijstroken waarop automobilisten tegen betaling de file kunnen passeren - mogen van PvdA, VVD en CDA slechts op enkele plaatsen als proef worden ingevoerd. PvdA'er Van Heemst wil bovendien weten of de doorstroming van het verkeer zal verbeteren. 'Zo niet, dan moeten we ervan afzien.'

D66-Kamerlid Giskes eist dat Netelenbos voor het zogeheten rondje Randstad, net als voor de aanleg van de Zuiderzeespoorlijn, aangeeft hoeveel er in het vat zit. 'Er moet een begin met de financiering worden gemaakt, anders stemmen wij niet in met de wet', dreigt Giskes.

Haar collega Dijsselbloem van de PvdA zegt dat het weinig zin heeft een toezegging te eisen. 'Die kan een volgende minister zo naast zich neerleggen', meent hij. Al moet hij erkennen dat de reservering voor de Zuiderzeespoorlijn een signaal is dat die snelle verbinding er moet komen.

De PvdA zal samen met D66 wel vragen om in de wet vast te leggen dat meer dan de helft van de 108 miljoen euro die de regio's krijgen, in openbaar vervoer moet worden gestoken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden