Kamer 606

Alles in het Deense SAS Royal Hotel was eens ontworpen door Arne Jacobsen. Van het gebouw tot de stoelen, van de verpakking voor kaviaar tot bestek....

De voortdurende discussie over de mogelijke sloop van het Swammerdam Instituut in Amsterdam is er een goed voorbeeld van: hoe een gebouw dat jarenlang als een lomp en lelijk misbaksel werd gezien voor sommige mensen ineens, met andere ogen bekeken, een voorbeeld van prachtig functionalistisch bouwen werd.

Zo staat in het centrum van de Deense hoofdstad Kopenhagen een vijfsterrenhotel dat je best een ietwat saaie flat zou kunnen noemen, maar dat door de liefhebbers van naoorlogs Scandinavisch design wordt gezien als het ultieme Gesamtkunstwerk van Arne Jacobsen.

Het voormalige SAS House, nu Radisson SAS Royal Hotel, wás een Gesamtkunstwerk, waarvoor de fameuze Jacobsen op de borden in het restaurant na alles ontwierp: van gebouw en belettering tot stoelen, lampen, deurklinken, tapijt, de verpakking van de kaviaar, en bestek voor links- en rechtshandigen.

Het hotel werd in 1960 geopend, en toen Jacobsen in 1971 overleed, stond zijn pronkstuk er nog redelijk fier bij. Alleen het futuristische bestek was er al snel na de oplevering uitgegooid. Twintig jaar later raakten frisse hotels tijdelijk uit de mode en werd het gebouw drastisch heringericht. Het was dankzij een slimme hotelmanager dat er van de 275 kamers ééntje in originele staat bewaard bleef. Zo werd kamer 606 een pelgrimsoord voor designfanaten en andere liefhebbers van de stijl die het Engelse woontijdschrift Wallpaper nu al jaren propageert: strak en leeg, maar met warme kleuren en materialen als hout en wol.

De Amerikaanse architect Michael Sheridan maakte een mooi boek, waarin hij met die ene kamer als uitgangspunt het complete oeuvre van architect, meubel- en stofontwerper Arne Jacobsen beschrijft. De fascinatie van de schrijver voor elk detail in het hotel maakt het boek helaas wel lastig leesbaar. De teksten grenzen aan het belachelijke: 'Een witte balk van licht boven de receptie, net achter de zithoek, was het lichtste object in de hal, dat daarmee de gasten naar hun eerste bestemming lokte. Het armatuur was gemaakt van metalen platen en stalen beugels; de ketting van gestapelde platen projecteerde het licht naar boven en beneden, de opgloeiende randen verzachtten hun vorm. In het ritme en spel van diepte doet de lamp denken aan Jacobsens eerste schetsen voor de gevel van de hoteltoren en toont daarmee zijn obsessie met patronen en regelmaat.'

Soms voeren zijn minutieuze beschrijvingen zo ver dat je denkt: had er een foto van die verdraaide lamp naast gezet. De oude interieurfoto's zijn prachtig, maar je ziet ook al het probleem: dat elke poster of elk folderrek dat later toegevoegd zou worden, de schoonheid van Jacobsens ontwerp wel móest verstoren. Het was interessant geweest om, na al die jaren, meer te vertellen over hoe het hotel functioneerde en ervaren werd.

Arne Jacobsen geloofde niet in de scheiding der ontwerpdisciplines, maar de geschiedenis gaat hij toch in als meubelontwerper. Hij werd beroemd met zijn Vlinderstoel van gebogen hout op vier dunne metalen pootjes. Het is met zes miljoen stuks (kopieën niet meegerekend) de best verkochte kantinestoel aller tijden. Jacobsen was niet de enige geniale Deense ontwerper van de vorige eeuw, maar wel een van de beroemdste. Zijn ontwerpen waren simpel en gracieus; minimalistisch en transparant maar nooit koud.

De meubels en objecten uit het Royal SAS Hotel belandden na de verbouwing op veilingen en in winkels voor vintage design; wie nu een originele bruinleren Drop Chair met koperen poten vindt, heeft één van de veertig bestaande exemplaren, uit de snackbar van het hotel.

Van Jacobsens originele 'kunstwerk' rest de buitenkant van het gebouw, en die ene hotelkamer, die nog steeds in gebruik is. Recente foto's laten een smaakvolle oase van rust zien, een modernistische droomkamer, met een betoverend uitzicht over Kopenhagen. Voor ruim vijfhonderd euro per nacht te boeken. Wel ruim van tevoren reserveren, want de designliefhebbers staan te dringen voor een nachtje in kamer 606.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden