Kale boel

Het nieuwe kastje van TomTom is een beetje kaal. Maar dat blijkt bijzonder prettig in het drukke verkeer.

TomTom heeft een nieuw kastje. Gaap. Maar wacht even, het gaat hier niet om update 6.0367 van revisie 23a, het is een 'van de grond af' opnieuw opgebouwd kastje. Dat is spannend. Waarom? Omdat TomTom zijn voorsprong was kwijtgeraakt. De interface - vroeger 'knopjes' genoemd - was in de jaren nul ronduit vooruitstrevend. Maar dat was Mac OS X ook in 2002. Intussen begon TomTom een beetje te lijken op Jeremy Clarkson: innerlijk fris, uiterlijk verstoft. Dus was ik nieuwsgierig waarmee ze zouden komen.


Matige schrik toen het apparaat zich voor het eerst toonde. De interface leek eerder terug in de tijd te gaan dan vooruit. Merkwaardige 8-bits kleurtjes. Kale boel ook: geen voorbij zwevende points of interest als benzinestations en McDonaldsfilialen. De weg blijkt een lijntje. Eén lijntje!


TomTom goes minimalistisch waar andere kastjesmakers juist de weg van het hyperrealisme zijn ingeslagen, met 'echte' verkeersborden langs 'echte' afslagen, waar zelfs de bomen langs de weg volrealistisch zijn. Daarmee vergeleken oogt een afslag bij TomTom als een ouderwets ANWB-bord: weg naar links, weg naar rechts, kies maar. Alleen het aantal rijstroken wordt getoond, daar moet je het mee doen als weifelende chauffeur.


Teleurstelling golfde over de testtekentafel thuis. Geen wonder dat TomTomTopman Harold Goddijn onlangs had verklaard dat hij eigenlijk van die kastjes af wil. Ze hebben het gewoon opgegeven in deze markt. Bijna met tegenzin verving ik in de auto de Garmin door de TomTom.


En toen voltrok zich het wonder.


Deze jarenvijftigkaalheid blijkt in het drukke verkeer ineens heel prettig: dankzij het ontbreken van allerlei 'handige' frutsels zie je werkelijk in een oogwenk wat er aan de hand is. Alle belangrijke informatie is voorhanden, maar niets dringt zich op. Komt ook door die rare pastelkleuren: lekker rustig. Twee punten van kritiek: in steden zie je 'echte' gebouwen. Hoeft niet, leidt af. En in de overzichtskaart blijven wegblokkades hinderlijk felrood knipperen, ook als ze zich ver buiten de eigen route voordoen. Verder niets dan een heerlijke rust die doet denken aan kale ontwerpen van autodesigner Bruno Sacco.


Het wordt nog beter, want het geweldige verkeersinformatiesysteem van TomTom is nu gratis beschikbaar. In de duurdere modellen zit de datasimkaart ingebouwd (werkt ook in het buitenland, dus geen roamingkosten). De goedkopere modellen koppel je aan je smartphone, waardoor gebruik wordt gemaakt van de eigen databundel. Hiermee voldoet TomTom aan mijn langgekoesterde wens het abonnement van een tientje per maand los te laten. Zolang het kastje blijft werken, blijft TomTom Traffic het doen, belooft het concern. Ook mag je vier keer per jaar de nieuwste wegenkaarten ophalen. Waar doen ze het van.


Met de nieuwe kastjes is TomTom in een keer terug waar het hoort te zijn: in het peloton op weg naar de top. Tip aan Goddijn: houden die kastjes.


TomTom Go 6000


Prijs 349 euro


Waar tomtom.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden