Kakkerlakkengevecht om taxiklant Schiphol

Als Paul Ruygrok van de 910 straks ook bij de gate tussen de kakkerlakken moet gaan staan om passagiers voor zijn taxi te ronselen, dan houdt hij het voor gezien....

Ruygrok (46) hoort woensdag bij de taxichauffeurs die op Schiphol enkele uren het werk neerleggen, uit protest tegen een uitspraak van de Haarlemse rechtbank. Die bepaalde woensdag dat op 16 mei een taxichauffeur zonder Schiphol-vergunning ten onrechte werd beboet wegens het ronselen van passagiers in de aankomsthal. Dat mag niet volgens het reglement van de luchthaven, maar dat werd door de rechter niet rechtsgeldig verklaard.

Kakkerlakken heten ze, in het jargon van de chauffeurs van Schipholtaxi - de combinatie van de taxibedrijven TCA en BBF die contractueel ruim 70 procent van het taxivervoer vanaf Schiphol in handen heeft. Ze parkeren hun taxi boven bij de vertrekhal, of in een parkeergarage, dalen af naar de aankomsthal en plukken daar de lucratieve vrachtjes eruit: de lange ritten. Voor de korte ritjes verwijzen ze passagiers door naar de standplaats buiten, naar de collega's van Schipholtaxi. Die zijn daar niet blij mee.

Gemiddeld, zegt Paul Ruygrok, zijn er zo'n 35 ronselaars actief op de luchthaven. 'Maar na de uitspraak van de rechter waren er gisteren opeens misschien wel twee keer zoveel van die gelukzoekers.' Vermoedelijk om redenen van persoonlijke veiligheid is er woensdagochtend overigens in geen velden of wegen een kakkerlak te bekennen.

Op Schiphol is, behalve een gevecht om de klant, ook sprake van een culturele botsing. De ronselende chauffeurs zijn vaak afkomstig uit landen waar het ronselen van klandizie tot de normaalste zaak van de wereld behoort. Ze profiteren van de deregulering die de taxiwereld in zijn greep heeft, sinds de invoering van de Taxiwet in 2000. De aankomsthal als het walhalla van de vrije markt: het is een opvatting die de Schiphol-vergunninghouders de kriebels bezorgt. Lang genoten zij een zeer beschermde positie op de luchthaven, die tot 2000 gold als een chauffeursparadijs.

Ruygrok: 'Deregulering oké. Maar je moet je wél aan de regels houden.' Het was mooi rustig op Schiphol, zegt hij. Het was perfect. Je had mooie ritten en leuk contact met de klanten. Nu heeft de stress toegeslagen. Vorige week moesten twee agenten nog worden ontzet, toen ze werden belaagd door woedende Schipholtaxichauffeurs. Woensdag komt chauffeur Bert nog als Sinterklaas het plein voor de aankomsthal op, als ludieke ondersteuning van de actievoerders. Maar lang zal het met de vriendelijke protesten niet meer duren, vreest Ruygrok. De acquisitiemethoden van de vrije jongens passen bij de verharding van de concurrentie op Schiphol.

Behalve vasthoudend zijn de vrije rijders soms ook tamelijk dwingend. Ruygrok: 'Zie je zo'n bejaarde Amerikaanse achter haar koffer aanhobbelen, die door een kakkerlak van haar wagentje is geplukt.' Schiphol ontving de laatste maanden een toenemend aantal klachten over de opdringerige taxi-ondernemers. De luchthaven is bang dat de ronselpraktijken ten koste gaan van haar kreukvrije imago en zou er graag van worden verlost. Daarom wil Schiphol zo snel mogelijk overleg met minister De Boer van Verkeer en Waterstaat.

Directeur Grijpink van TCA roept zijn mannen woensdagochtend op om ook over te gaan tot het ronselen van passagiers. 'Als ze dat willen, kunnen ze het krijgen', zegt taxichauffeur Henk strijdlustig. Hij voorspelt matpartijen bij de gates, in het gevecht om de passagiers. Want hij heeft in Hoofddorp wel een huis met een hoge hypotheek, hij heeft een vrouw en drie kinderen, plús een lease-Mercedes. 'En dan die 270 euro per maand Schiphol-contributie nog. Ik draaide gisteren verdomme een omzet van zestig euro. Sinds Netelenbos de Taxiwet erdoor heeft gejast, ben ik er 60 procent op achteruit gegaan. Blijf ik hier staan afwachten op de standplaats, dan ga ik kapot.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden