Kabouteronderzoek verlegt grenzen

Universiteit doet onderzoek naar knorrige aardmannetjes, zo luidde de kop boven een bericht op de voorpagina van de Volkskrant van zaterdag 25 februari....

Het zogenoemde Bioveem-project is gericht op het versterken van debiologische melkveehouderij door het traceren en oplossen van vragen enknelpunten op technisch, sociaal-economisch en ecologisch terrein.Uitgangspunt hierbij is een wat heet `participatieve kennisontwikkeling`.Hierbij staat de ervaring en zoekrichting van de veehouders centraal.

Een van die vragen van veehouders heeft betrekking op de zin of onzinvan de energiebalans op het bedrijf. De vraag aan Wageningen Universiteiten Researchcentrum (WUR) is dit via een wetenschappelijk experiment teonderzoeken. Mochten er significante verschillen zijn tussen debedrijfsresultaten van de veehouders die zich met deze, in de ogen vansommigen, zweverige praktijken bezighouden en de resultaten van bedrijvenmet meer gangbare methodes, dan kan dat aanleiding zijn voor naderonderzoek om de feitelijke oorzaken van de verschillen vast te stellen.

De universiteit noch de onderzoeksinstituten hebben hun ziel verkochtaan niet-verifieerbare alternatieve onderzoeksmethoden. Integendeel.Wageningen UR heeft een grote internationale reputatie en behoortwereldwijd tot de meest geciteerde onderzoeksinstellingen.

Dat we daarbij oog hebben voor in de maatschappij levende ideeën enopvattingen en dat we die langs de wetenschappelijke meetlat leggen is eenteken van kracht. De resultaten van het onderzoek in kwestie zullen volgensplan nog dit jaar worden gepubliceerd en zijn dan beschikbaar voorwetenschappelijke en maatschappelijke kritiek. En zo hoort dat ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden