'Kabinetsplan bedreigt radio-advertenties'
De advertentie-omzet van de radiobranche dreigt terug te lopen van 470 miljoen naar 260 miljoen gulden. Vooral marktleider Sky Radio zal hard in zijn portemonnee worden getroffen, mocht het kabinet er binnenkort toe besluiten om voortaan tien commerciële radiostations met een bereik van 50 procent in de ether toe te...
Dat concludeert het adviesbureau Moret, Ernst & Young, dat in opdracht van Sky Radio de plannen voor een nieuwe inrichting van het radiobestel heeft geanalyseerd. Staatssecretaris Van der Ploeg (mediazaken) heeft daarover een rapport ontvangen van KPMG. Dat adviesbureau wil dat commerciële radiostations een bereik krijgen van ongeveer de helft van alle luisteraars. Daarentegen zouden de vijf publieke stations, Radio 1 tot en met 5, wel complete landelijke dekking moeten krijgen, stelt KPMG voor.
Volgens het rapport van Moret verliezen de commerciële radiostations in dat geval veel van hun aantrekkingskracht voor adverteerders, die juist geïnteresseerd zijn in zenders met een landelijk bereik. Zij zullen met hun advertenties uitwijken naar andere media, zoals kranten en televisie. Vooral marktleider Sky Radio loopt klappen op. Nu levert een bereik van 80 procent dat station ongeveer 80 miljoen gulden aan inkomsten op. Vermindert het bereik straks tot 50 procent, dan blijft er van die inkomsten nog maar 20 miljoen gulden over, verwacht het radiostation. Volgens Sky komen er dan tientallen banen op het spel te staan.
Staatssecretaris Van der Ploeg vreest daarentegen dat er te veel Sky-achtige zenders komen als hij alle commerciële frequenties uitsluitend aan de hoogste bieders verkoopt. Om een dergelijk eentonig radiolandschap te voorkomen wil hij ruimte maken voor enkele 'creatieve frequenties', zoals een zender voor minderheden en een voor Nederlandstalige muziek.
In het rapport van Moret staat dat de vrees van Van der Ploeg niet terecht is. 'De markt eist eenvoudigweg dat zenders zich profileren en iets extra's toevoegen aan het spectrum.' Moret vindt dan ook dat de overheid geen creatieve eisen moet stellen en moet streven naar zeven commerciële stations met een bereik van ongeveer 70 procent.