NieuwsBouw

Kabinet wil soepeler normen voor grondvervuiling

Het kabinet wil de regels versoepelen rond kunstmatige chemische stoffen (Pfas) die in aarde of slib zitten. Door de regels, die in juli zijn ingevoerd, liggen veel bodem- en baggerwerkzaamheden stil.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66, Infrastructuur en Milieu) wil de Pfas-norm versoepelen.Beeld Harry Cock

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Milieu) heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gevraagd of de huidige Pfas-norm kan worden verruimd. ‘We kunnen Pfas niet uit de grond toveren, maar we kunnen ook veel wél’, zegt zij tegen het AD. Brancheverenigingen zeggen tegen dezelfde krant dat 70 procent van alle baggerwerkzaamheden stilliggen.

Poly- en perfluoralkylstoffen (Pfas) vormen een groep van ruim zesduizend chemische stoffen, die worden toegepast bij industriële processen. Deze stoffen breken nauwelijks biologisch af, sommige zijn giftig.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelde in juli een voorlopige Pfas-norm in, waardoor er niet meer dan 0,1 microgram Pfas per kilo in de grond was toegestaan, tenzij dat percentage voor de werkzaamheden al hoger was. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) noemde deze waarde destijds in een Kamerbrief al ‘uit voorzorg terughoudend’. Uiterlijk 1 december moet het RIVM een nieuwe norm hebben vastgesteld.

Werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland zijn als twee van de veertig organisaties die te hoop liepen tegen de Pfas-norm blij met de aankondiging. ‘Wel is het zaak goed te kijken naar de termijn waarop het RIVM met de nieuwe kaders voor PFAS kan komen’, zo melden ze in een verklaring. Ze wijzen erop dat december mogelijk al te laat komt voor sommige ondernemingen die in de problemen zijn gekomen door de norm.

Bouwers brengen betonwagens en baggerboten naar Malieveld, maar beloven zelf met de bus te komen

De demonstratie van de bouw, woensdag in Den Haag, wordt mogelijk een van de grootste tentoonstellingen van bouwmaterieel ooit. De organisatie wil zo’n duizend shovels, betonwagens, baggerboten, graafmachines en andere zwaar materieel op het Malieveld parkeren.

De tijdbom onder het stikstofdossier tikte al twee jaar, maar het ministerie wilde het niet horen

Nederland is al maanden in de ban van een stikstofcrisis. De onbeantwoorde vraag: waarom was het ministerie zo slecht voorbereid op de uitspraak die het vergunningenstelsel deed instorten? Op zoek naar de drijfveren achter een alles-of-niets-spel.

Rampjaar 2019 voor de bouw: nu ook nog minuscule chemische deeltjes

Het dreigt een dramatisch jaar te worden voor de bouw. De stikstofcrisis raakt de sector hard, maar mogelijk nog verwoestender is een nieuwe richtlijn over minuscule chemische deeltjes. Woensdag trekt de bouw naar het Malieveld. ‘Dit is te zot voor woorden.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden