NieuwsElektrische auto's

Kabinet stimuleert groen rijden: tot 4.000 euro subsidie op aanschaf elektrische auto

Kopers van nieuwe elektrische auto’s krijgen vanaf deze zomer 4.000 euro subsidie. Wie een gebruikte auto aanschaft, komt in aanmerking voor 2.000 euro. Dit schrijft minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Een spectaculaire presentatie van de nieuwe elektrische auto met zonnepanelen in de theater hangar in Katwijk.  Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Een spectaculaire presentatie van de nieuwe elektrische auto met zonnepanelen in de theater hangar in Katwijk.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Met de regeling, die per 1 juli moet ingaan, komt Van Veldhoven de belofte uit het Klimaatakkoord na om het elektrisch rijden te stimuleren. Eind 2019 reden in Nederland bijna 110 duizend volledig elektrische auto’s rond. Dat is niet genoeg, vindt Van Veldhoven, die denkt dat veel mensen aanhikken tegen de hoge aanschafprijs. De nieuwe regeling, waarvoor tot 2025 maximaal 250 miljoen euro wordt uitgetrokken, moet die drempel lager maken.

Het kabinet heeft wisselende ervaringen met eerdere subsidieregelingen, die joegen de aankoop van elektrische auto’s weliswaar aan, maar ze werden ook grootschalig misbruikt. Zo kochten veel zakelijke rijders een gesubsidieerde plug-inhybride zonder ooit gebruik te maken van de laadkabel. Kritiek was er ook op het soort auto’s waarop de overheid een groene kortingssticker plakte. Een aanzienlijk deel ging naar, zoals voormalig CDA-leider Sybrand Buma ze noemde, ‘prosecco-drinkende Teslarijders’. Het kostte de schatkist vele honderden miljoenen.

Europees unicum

Van Veldhoven heeft van die lessen geleerd. De nieuwe subsidie is specifiek bedoeld voor volledig elektrische auto’s uit de middenklasse, met een nieuwwaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro. Om te voorkomen dat de klant de gesubsidieerde auto snel doorverkoopt, moeten eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen het geld deels terugbetalen. Voor leaserijders geldt dat niet: zij krijgen hun subsidie maandelijks uitbetaald.

Particulieren kunnen slechts één keer een subsidie aanvragen, en alleen op een auto die wordt gekocht of geleased van een erkend bedrijf. Omdat elektrisch rijden steeds goedkoper wordt, loopt de 4.000 euro subsidie voor nieuwe auto’s de komende jaren terug. De korting op occasions blijft 2.000 euro, ongeacht het aantal elektrische auto’s dat in omloop is. Nederland is het eerste land in Europa met zo’n subsidie op gebruikte auto’s.

Levensduur accu

Volgens Van Veldhoven bestaan naast de aanschafprijs veel zorgen over de levensduur van de accu. De angst om na verloop van tijd om de zoveel kilometer een laadpaal te moeten zoeken, is voor veel mensen een obstakel bij het kiezen voor elektrisch. Om vooral kopers van gebruikte auto’s gerust te stellen, werkt branchevereniging Bovag, die nu al garantie biedt op de accu’s, aan een ‘uniforme batterijcheck’. De accu's van nieuwe auto’s vallen onder de ‘ruime garantie’ van de fabrikanten, stelt de minister.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden