Kabinet steunt besluit NS om te stoppen met de Fyra

De hogesnelheidstrein Fyra voldoet niet aan de eisen. Dat meldde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vrijdag na afloop van de ministerraad. Het kabinet steunt daarmee de NS bij het besluit om te stoppen met de Fyra.

Fyra-treinen in de remise Beeld EPA

Volgens Mansveld ziet het kabinet geen reden om af te wijken van de conclusie van de Nederlandse en Belgische spoorwegen dat de trein niet aan de eisen voldoet. Ze is druk in gesprek om ervoor te zorgen dat de vervangende intercity snel tien tot twaalf keer per dag gaat rijden in plaats van de huidige acht keer. Het is nog onduidelijk of en wanneer dat mogelijk wordt.

De NS krijgt tot 1 oktober de tijd om met een alternatief voor de verbinding naar België te komen, zei Mansveld. De NS heeft nu het recht om over de hogesnelheidslijn te rijden, de zogeheten concessie. Op de vraag of het bedrijf dat recht mag behouden - en dus ook of er andere vervoerders op de lijn mogen gaan rijden - wilde de staatssecretaris niet vooruitlopen. 'De NS heeft nu de concessie', was alles wat ze daarover kwijt wilde.

Vice-premier Lodewijk Asscher benadrukte in een persconferentie later dat de NS snel met een volwaardig alternatief moet komen. Doen de Spoorwegen dat niet, dan voldoen ze niet meer aan de concessie voor het uitbaten van de hogesnelheidslijn. Het kabinet beslist vóór 1 oktober over het alternatief van de NS.

Een nieuw reisplan moet volgens Asscher aan drie voorwaarden voldoen: ze moeten goed zijn voor de reiziger, juridisch houdbaar zijn en de kosten voor de belastingbetaler zo veel mogelijk beperken.

120 miljoen
Staatssecretaris Mansveld stelde dat de NS inmiddels 120 miljoen euro heeft betaald voor de treinen, maar dat nog niet bekend is of dat bedrag kan worden teruggehaald. Verder kon Mansveld niet zeggen of de NS sterk staat in een eventuele rechtszaak.

Ook liet ze zich niet uit over het aanbod van de Italiaanse producent AnsaldoBreda om de problemen alsnog op te lossen met de NS. Het is volgens haar aan de NS om daar verder over te praten. Mansveld zei tenslotte nog dat ze geen contact heeft gehad met de Italiaanse autoriteiten. Die zouden zich in de kwestie willen mengen.

De NS besloot maandag de stekker uit de Fyra V250 te trekken. Dat noemde Mansveld toen al verstandig. Ze wilde nog wel meer uitleg van het vervoerbedrijf. Ook minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) had als enig aandeelhouder om meer informatie gevraagd. Mansveld noemde de situatie die is ontstaan 'uitermate vervelend, vooral voor de reiziger.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.