Kabinet schrapt Zuiderzeelijn

De Zuiderzeelijn is definitief van de baan. Het kabinet besloot vrijdag dat de snelle spoorverbinding tussen de Randstad en Groningen niet doorgaat....

Van onze verslaggeefster Kim van Keken

Voor de Zuiderzeelijn had het kabinet ongeveer 3 miljard euro gereserveerd. Het miljard dat Eurlings overhoudt, zal worden geïnvesteerd in het spoor tussen Schiphol en Lelystad. De noordelijke lobby roept al jaren dat al het geld naar de regio zou moeten gaan. Max van den Berg, de Groningse commissaris van de koningin, noemt het besluit van de minister buitengewoon teleurstellend.

Eurlings bestrijdt dat hij met het schrappen van de Zuiderzeelijn het Noorden (de provincies Groningen, Friesland en Drenthe) ‘pakt’. ‘Het alternatieve plan levert veruit de meeste banen op in de regio.’ Dat plan behelst onder meer het verbeteren van de zuidelijke ringweg in Groningen en het bevorderen van de bereikbaarheid tussen Leeuwarden en Assen.

Door die aanpak komen er volgens Eurlings duizenden arbeidsplaatsen bij. De Zuiderzeelijn, wijst onderzoek uit, zou honderden banen opleveren. Bovendien kleven er te veel risico’s aan een hogesnelheidslijn. Eurlings wijst op de Betuwelijn en op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs: miljardenprojecten die keer op keer werden vertraagd. ‘Ik zou een onverantwoord bestuurder zijn als ik mijn ogen daarvoor sluit’, aldus de minister over de geschrapte hogesnelheidslijn.

De lobby uit de regio heeft de afgelopen jaren gezien hoe de Zuiderzeelijn is teruggebracht van een hypermoderne magneetzweeftrein naar een hogesnelheidslijn naar misschien een gewone verbinding, en dan nu naar een pakket aan infrastructurele maatregelen in de regio zelf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden