Kabinet redt De Schelde met 50 mln

Met een kapitaalinjectie van vijftig miljoen gulden heeft de overheid de Vlissingse marinewerf Koninklijke De Schelde gered. Tijdens spoedoverleg maandag tussen de ministeries van Economische Zaken en Defensie en de top van het bedrijf is besloten de werf met de injectie klaar te maken voor een overname....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Door het besluit wordt surseance van betaling voor De Schelde afgewend. Huisbankier ABN Amro dreigde vandaag de kredietkraan dicht te draaien als er geen oplossing voor het noodlijdende bedrijf zou worden gevonden. De Schelde maakte vorig jaar een verlies van 53 miljoen gulden. Door een faillissement zouden de banen van de zeventienhonderd personeelsleden op de tocht komen te staan.

Minister Jorritsma van Economische Zaken wil 'zo snel als mogelijk' nieuwe aandeelhouders vinden voor De Schelde. De staat is nu samen met de provincie Zeeland de grootste aandeelhouder. 'Ik wil een bedrijf verkopen dat nog enige waarde heeft', zei Jorritsma gisteren over de kapitaalinjectie. 'Ik ga ervan uit dat ik het weer terugverdien.'

De vijftig miljoen gulden is precies het bedrag dat consultant M. de Jong vorig jaar voormalig minister Wijers adviseerde te steken in De Schelde. Wijers kwam niet tot een beslissing, zijn opvolger Jorritsma maandag na overleg met staatssecretaris Van Hoof van Defensie uiteindelijk wel. Economische Zaken en Defensie betalen ieder vijfentwintig miljoen uit hun lopende begrotingen van dit jaar.

Doorslaggevend was de toezegging van Defensie om langer door te gaan met opdrachten voor de bouw van nieuwe marineschepen. Orders voor nieuwe marineschepen zullen in de toekomst allemaal aan De Schelde worden gegund.

Economische Zaken was tot dusver terughoudend over nieuwe steun voor De Schelde, omdat niet duidelijk was of Defensie nog wel nieuwe orders bij De Schelde wilde plaatsen.

Volgens Jorritsma heeft Van Hoof nog eens het strategische belang van De Schelde voor Defensie onderstreept. De werf is de enige in Nederland die oppervlakteschepen voor de marine kan bouwen. Defensie heeft een aantal orders voor nieuwe fregatten in de pijplijn, die tot ongeveer 2004 werk opleveren. Met de orders is ruim vijf miljard gulden gemoeid. De kiel voor de bouw van het eerste fregat is net gelegd.

Voor de jaren na 2004 voorziet Defensie, dat deze kabinetsperiode omvangrijke bezuinigingen moet doorvoeren, geen nieuwe orders. Gisteren werd besloten de planning voor de reeds gegeven orders uit te smeren over een langere periode. Mogelijkerwijs kan daarmee een periode worden overbrugd totdat Defensie weer geld heeft voor nieuwe marineschepen.

Volgens directeur Van den Heuvel van De Schelde kan de werf dankzij de kapitaalinjectie zijn concurrentiepositie op de wereldmarkt in stand houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden