Kabinet kiest voor A 73 aan westkant Maas

Het kabinet heeft besloten de A 73 in Limburg aan te leggen op de westoever van de Maas. Het is een compromis waarbij er in één keer een vierbaans autosnelweg aan de westkant komt....

Van onze verslaggeefsters

DEN HAAG

Vandaag al debatteert de Kamer over het kabinetsbesluit. Het zal erom spannen of het parlement de regering steunt. Vóór de aanleg van de A 73 op de westoever van de Maas zijn waarschijnlijk PvdA, D66, Groenlinks, SP, twee leden van het AOV en twee van de drie christelijke partijtjes, samen goed voor 75 stemmen.

Ertegen zijn de fracties van het CDA, VVD, CD, drie leden van het AOV, en het GPV, samen goed voor 73 stemmen. De twee resterende stemmen van de kamerleden Leerkes en Hendriks kunnen de doorslag geven.

De VVD-fractie komt in het debat tegenover haar ministers te staan. Aanvankelijk waren de vijf liberale ministers vóór de oost-variant. Maar zij gingen zonder stemming akkoord met wat VVD-minister Jorritsma van Verkeer de 'geöptimaliseerde westvariant' noemde.

'We zijn teleurgesteld in de keuze van het kabinet', zei VVD-woordvoerster Verbugt. 'Nu krijgen we anderhalve snelweg. Daardoor wordt het milieu ernstig aangetast. Voor de westelijke variant is geen draagvlak in Limburg. Dat weegt zwaar voor ons. De Kamer heeft een andere verantwoordelijkheid dan het kabinet. Ik sluit een VVD-motie niet uit.'

GroenLinks vindt de keuze voor de westoever goed, maar de prijs ervoor te hoog. De partij overweegt een motie in te dienen, waarin wordt gepleit voor het schrappen van de aanpassingen aan de oost-zijde en het verbeteren van de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond.

Het geheel gaat 830 miljoen gulden kosten, waarvan 550 miljoen voor de autosnelweg aan de westkant. Aan de oostoever wordt 100 miljoen gulden geïnvesteerd in een extra autoweg Roermond-St Joost. Er komt een tunnel bij het natuurgebied Swalmen voor 60 miljoen.

Voor 70 miljoen komt een tunnel onder de Roer en de spoorlijn Roermond-Sittard. Daarnaast is 50 miljoen uitgetrokken om natuur die verloren gaat, elders weer tot ontwikkeling te laten komen; de zogeheten compenserende maatregelen.

Minister Jorritsma vindt dat ze met dit besluit 'iedereen eerlijk in de ogen kan kijken'. Minister De Boer (PvdA) van VROM zei dat ze liever geen tunnel had gezien in het Roerdal, zodat dit gebied helemaal autovrij had kunnen blijven. 'Met een goed compromis is niemand gelukkig, maar we kunnen er wel mee leven.'

Afgelopen vrijdag kon het kabinet niet besluiten tussen een autoweg op de oost- dan wel de westoever. De Boer voegde er een derde variant aan toe, die voorzag in een snelweg aan de westkant en enkele wegenaanpassingen bij de industriegebieden aan de oostkant. In haar variant werden het Roerdal en het Swalmdal geheel gespaard.

Afgelopen zaterdag zei De Boer dat ze zou overstappen naar de oost-variant als haar voorstel het niet zou halen. VVD-fractieleider Bolkestein zei gisteravond dat hij De Boer 'pittig aan de tand zou voelen' over haar nieuwste zwenking.

Jorritsma schreef in haar brief gisteravond aan de Tweede Kamer: 'Het voorstel van de minister van VROM behelsde een kritische beoordeling van de aanvullende maatregelen op de oost-oever van de Maas. Gezien het feit dat dit voorstel onvoldoende oplossing biedt voor de verkeerskundige problemen, is dit verder buiten beschouwing gelaten.'

Over de A 73 wordt al drie decennia gesproken. Het vorige kabinet besloot op de valreep een autoweg op de oostoever aan te leggen. Daartegen rees in de nieuwe Kamer verzet. Er werd een motie aangenomen om het besluit te heroverwegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.