Kabinet heeft geen kijk op het Noorden

Een ontluisterend gebrek aan visie en daadkracht, andere woorden hebben wij niet voor de manier waarop het kabinet met de regio’s buiten de Randstad omgaat....

Hans HaerkensKees van Twist en George Verberg

Het plan van het kabinet af te zien van de Zuiderzeelijn strekt veel verder dan het schrappen van een snelle openbaar vervoerverbinding. Het illustreert dat het kabinet weigert alle zeilen bij te zetten om de Nederlandse economie in volle omvang snelheid te geven. Met droge ogen kiest het kabinet er keer op keer voor alleen te investeren in de Randstad en niet in andere regio’s. Het ontsluiten van de Randstad en snelle verbindingen met de economische kernen in het Noorden en Zuiden zijn van groot belang voor de hele Nederlandse economische ontwikkeling.

Het is op zijn minst opvallend dat de verbreding van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht naar tien rijstroken versneld wordt doorgevoerd. Voor deze investering is blijkbaar geen kosten- en batenanalyse nodig, want ‘het moet’. De Zuiderzeelijn ‘moet niet’, want het is regionaal gezeur: ver weg van Den Haag. Respectabele rekenmeesters moeten aantonen dat die lijn ‘uit kan’. En dan kom je al snel terecht in toekomst voorspellen en de wereld van de glazen bol. Visie en daadkracht? Nee! Kruidenieren? Ja! En het resultaat? Nederland wordt in tweeën gespleten. Wel investeren in de Randstad en niet daarbuiten.

Oud-premier Wim Kok heeft ooit eens gezegd: ‘Nederland is te klein voor een periferie.’ Wij onderschrijven dat. Willen wij de komende jaren blijven meedoen in de wereldeconomie, dan hebben we alle regio’s hard nodig. Of het dan over Groningen, Twente, Tilburg of Limburg gaat – we moeten alle zeilen bijzetten. Elke kans verzilveren, daar draait het om. Goede infrastructuur is een noodzakelijke randvoorwaarde om de kansen die in regio’s liggen met elkaar te verbinden. Aanleggen van goede verbindingen is meer dan van A naar B gaan. Het is de motor voor de ontwikkeling van de economie en gebieden.

Natuurlijk, er is lef en visie nodig verbindingen aan te leggen. De nasmaak van de Betuwelijn en de HSL-Zuid zit velen nog in de mond. Maar angst is een slecht raadgever voor de toekomst. Waarom zouden wij niet in staat zijn te leren van de fouten uit het verleden? En waarom laten we dat niet zien met de aanleg van de Zuiderzeelijn? Er zijn voldoende marktpartijen die deze uitdaging willen aangaan. Het wordt de hoogste tijd dat we de regio’s in Nederland effectief met elkaar verbinden. Moderne, snelle verbindingen voor economische, sociale en culturele mobiliteit. Verbindingen waardoor economie en werkgelegenheid kunnen groeien in het héle land. Verbindingen waardoor steden beter bereikbaar zijn.

We lopen vast in files. Innovatie van onze economie komt te weinig van de grond. We leven dicht bij elkaar, maar de afstand tussen de mensen en de steden van ons land lijkt verder weg dan ooit.

Snelle verbindingen, mobiliteit en hoge snelheidstreinen, het hoort bij een moderne economie. Nederland moet weer één land worden. Daarom moeten we met z’n allen durven te investeren – investeren in Nederland. Zo versterken we sneller onze banden met het economisch achterland in Duitsland – Hamburg en Berlijn – Oost-Europa en Scandinavië.

Wij begrijpen niet dat het kabinet er alleen voor kiest te investeren in de Randstad. Wij houden het aardgas toch ook niet alleen voor het Noorden?

Natuurlijk, de investeringen in de tweede Maasvlakte, de HSL-Zuid en de Zuid-As zijn noodzakelijk. Maar met alleen die investeringen komen we er niet. De Randstad moet zichzelf niet opsluiten – zet de rest van Nederland weer op de kaart. Kabinet, zet dit land weer op rails!

Hans Haerkens

Kees van Twist

George Verberg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden