NieuwsCoronacrisis

Kabinet geeft KLM paar miljard staatssteun

Het kabinet gaat 2 tot 4 miljard euro steun verlenen aan KLM. Dat hebben de ministers Hoekstra (Financiën) en Van Nieuwenhuizen (Luchtvaart) vrijdagavond bekendgemaakt op een ingelaste persconferentie.

Ministers Wopke Hoekstra van Financiën en Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens een persconferentie op het ministerie van Veiligheid en Justitie over het reddingspakket voor Air France-KLM.Beeld ANP

De staatssteun zal waarschijnlijk deels bestaan uit staatsgaranties op bankleningen en deels uit directe leningen van de staat aan KLM. Hoekstra en Van Nieuwenhuizen willen wel voorwaarden verbinden aan de staatssteun. Zo wil Hoekstra een verbod op bonussen, dividenduitkeringen en winstdeling totdat KLM alle staatssteun heeft terugbetaald. Ook zouden de grootverdieners in het bedrijf, zoals de raad van bestuur en de KLM-piloten, een salarisoffer moeten brengen. Van Nieuwenhuizen zou graag zien dat KLM zijn CO2-uitstoot sneller reduceert en zich meer inspant om de geluidhinder te beperken. Tot slot moet KLM een herstructureringsplan opstellen om de onderneming ook in de toekomst gezond te houden. Dat is ‘noodzakelijk om de financiële positie van KLM te versterken’, aldus Hoekstra.

Over deze voorwaarden onderhandelen Hoekstra en Van Nieuwenhuizen nog met de KLM-top. Daarom kan het kabinet nu nog niet zeggen hoeveel staatssteun KLM precies kan verwachten.  

Franse steun

Nederland lijkt meer voorwaarden te stellen aan de noodhulp voor Air France-KLM dan Frankrijk. Beide staten zijn grootaandeelhouder van de luchtvaartcombinatie, maar Frankrijk lijkt al akkoord met staatssteun zonder  noemenswaardige voorwaarden. Vlak voordat de persconferentie van Hoekstra en Van Nieuwenhuizen begon, maakte Air France-KLM  bekend dat de Franse staat 7 miljard euro beschikbaar stelt. Die Franse staatssteun bestaat uit 4 miljard euro aan staatsgaranties op bankleningen voor het moederconcern en dochtermaatschappij Air France, en 3 miljard euro aan directe staatsleningen aan Air France-KLM. Over de Nederlandse steun aan KLM vermeldt het persbericht alleen ‘dat de gesprekken over de voorwaarden van die steun nog gaande zijn.’

De steun is noodzakelijk om te voorkomen dat KLM omvalt, zei de minister. Het kabinet vreest dat ook andere bedrijven in Nederland omvallen als de luchtvaartmaatschappij verdwijnt. Volgens Hoekstra is KLM te vergelijken met de eerste dominosteen van een lange reeks; als KLM omvalt zou dat een hele keten van faillissementen in gang kunnen zetten. ‘We kunnen het ons niet veroorloven om zo’n essentiële schakel kwijt te raken’, aldus Van Nieuwenhuizen.

Volgens Hoekstra ‘zou het kunnen’ dat het kabinet de komende tijd nog meer financiële steun moet geven. Hij wilde niet ingaan op de omvang, noch op de manier waarop het kabinet in zo’n tweede ronde zou helpen. Air France-KLM vermeldt in zijn persverklaring dat de raad van bestuur aan een aandelenemissie denkt. Frankrijk zou in dat geval ‘willen overwegen’ een flink aantal aandelen bij te kopen. Hoekstra sloot desgevraagd niet uit dat ook Nederland zijn aandelenpakket dan uitbreidt. Dat zou opnieuw een investering van honderden miljoenen of miljarden euro leiden en mogelijk kunnen uitmonden in een Frans-Nederlandse nationalisatie van het concern. Momenteel bezit Frankrijk 14,3 procent van de aandelen van het moederconcern en Nederland 14 procent. Nederland bezit daarnaast zo'n 5 procent van dochtermaatschappij KLM. 

De luchtvaart krijgt enorme klappen door de coronacrisis. Pas over anderhalf jaar verwachten experts de eerste tekenen van herstel. Hoe gaat het tot die tijd? De scenario’s voor vliegtuigbouwers, luchtvaartmaatschappijen, reizigers en het milieu.

Nu het vliegverkeer met een dreun tot stilstand is gekomen komen er miljarden los om luchtvaartmaatschappijen overeind te houden. In tal van landen klinkt zelfs de roep om nationalisatie. Maar wat is wijsheid? Het antwoord in zeven vragen.

KLM haalde zich de verontwaardiging van velen op de hals door aan te kondigen in deze crisistijd de bonus van topman Elbers - in theorie - te verhogen. Vanwege de ontstane onrust zag de vliegmaatschappij later toch maar af van de beoogde verhoging. De gebaren van Smith en Elbers veranderen weinig aan het feit dat Air France KLM dus twee keer in een week de publieke opinie verkeerd heeft ingeschat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden