NieuwsStikstof

Kabinet geeft bouwsector gedeeltelijk stikstofverlof

Bouwprojecten die slechts tijdelijk een hogere stikstofuitstoot veroorzaken, kunnen weer onbelemmerd doorgaan. Bouwers hoeven voor deze projecten geen natuurvergunning meer aan te vragen. Dat meldt minister Schouten dinsdag aan de Tweede Kamer.

Elektrische kraan op een bouwplaats waar nagenoeg stikstofvrij wordt gebouwd.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Waarschijnlijk biedt het kabinet hiermee vooral een oplossing voor (kleinere) woningbouwprojecten. Grote woonwijken en nieuwe wegen leiden namelijk tot een permanent hogere stikstofuitstoot, vanwege het extra autoverkeer dat wordt aangetrokken als de bouw eenmaal is voltooid. Om die projecten te kunnen uitvoeren, zullen bouwers dus nog steeds een natuurvergunning moeten aanvragen. Die wordt in principe alleen verstrekt als zij vooraf kunnen aangeven hoe zij de extra stikstofuitstoot denken te compenseren met een uitstootverlaging elders.

De bouwsector dringt al een jaar lang aan bij Schouten op een drempelwaarde voor de bouw, waarbij projecten die minder dan een bepaalde hoeveelheid stikstof uitstoten vergunningsvrij zijn. Schouten kon niet zomaar meegaan in die eis, omdat de overheid wettelijk verplicht is de Nederlandse stikstofemissies per saldo fors te verlagen. Dat heeft de Raad van State vorig jaar immers geoordeeld in een baanbrekend arrest. Sindsdien moet elke activiteit die stikstof uitstoot aantoonbaar worden gecompenseerd met een stikstofreducerende maatregel in de buurt.

Compensatie

Het kabinet wil alle tijdelijke emissies van bouwprojecten nu compenseren met landelijke maatregelen die de stikstofuitstoot verlagen. Schouten trekt daar tot 2030 een miljard euro voor uit. De helft van dat bedrag is bestemd voor stikstofreductie (schonere voer- en werktuigen) in de bouwnijverheid zelf. De overige 500 miljoen euro kan ook worden ingezet voor aanvullende maatregelen buiten de bouwsector.

Deze tegemoetkoming aan de bouw is onderdeel van een wetsvoorstel dat Schouten dinsdag naar de Tweede Kamer stuurt. Het omvat een pakket maatregelen van ruim 6 miljard euro, waarmee het kabinet de landelijke stikstofuitstoot in tien jaar tijd met 26 procent wil verminderen.

Twijfel

Over de juridische houdbaarheid van de stikstofaanpak van het kabinet bestaat veel twijfel. De commissie-Remkes, die in opdracht van het kabinet in juni advies uitbracht over het te voeren beleid, kwalificeerde het maatregelenpakket van Schouten als ‘niet ambitieus genoeg’ en ‘volstrekt onvoldoende’. Volgens Remkes moeten de emissies met minimaal 50 procent dalen om de Nederlandse natuur echt te beschermen.

Meer over de stikstofproblematiek

De stikstofcrisis leek naar de achtergrond verdwenen, maar is allerminst opgelost. Minister Carola Schouten komt deze week met haar plannen. Haar wacht een loodzwaar gevecht om die aan de man te brengen.

De verplichte verlaging van het eiwitgehalte in krachtvoer gaat niet door. Minister Schouten van Landbouw ziet van de impopulaire maatregel af, omdat hij bij nader inzien te weinig stikstofwinst oplevert.

Minister Schouten mag de komende tien jaar 5 miljard euro spenderen om het stikstofprobleem aan te pakken. De betrokken belangengroepen zijn meteen alweer boos: het geld wordt volgens iedereen verkeerd besteed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden