Kabinet geeft 390 mln om hsl te redden

Het kabinet schiet de NS te hulp met 390 miljoen euro in een poging de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en België te redden. De lijn dreigt anders failliet te gaan. Het kabinet ging vrijdag akkoord met het reddingsplan van minister Schultz van Infrastructuur.

DEN HAAG - High Speed Alliance (HSA), het consortium van de NS en KLM dat de hsl exploiteert, is er de afgelopen jaren niet in geslaagd de lijn rendabel te maken. Reizigers zien te weinig voordeel in de snellere reistijd van de Fyra-trein en blijken onvoldoende bereid te betalen voor de relatief dure kaartjes. Daardoor staat HSA op omvallen. Dat bedreigt niet alleen het consortium, maar ook de overheid, want bij een faillissement en een ongebruikte spoorlijn loopt die 2,4 miljard euro aan inkomsten mis.

Schultz investeert daarom liever nog één keer 390 miljoen euro, al is dat een forse tegenvaller op haar begroting. Ze stelt wel voorwaarden. De NS krijgen vanaf 2015 weliswaar opnieuw een concessie op het hoofdrailnet, maar moeten wel regionale concurrenten toestaan op twee spoorlijnen in Limburg.

De Fyra zal tussen Amsterdam en Rotterdam in de daluren geen vijf, maar vier keer per uur rijden. Een kaartje mag maximaal 30 procent duurder zijn. Nu is dat 65 procent.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden