Update

Kabinet gaat NS en ProRail scherper aansturen

Het kabinet gaat de NS en ProRail scherper aansturen. Beide bedrijven zullen meer worden afgerekend op hun prestaties. Ze hoeven echter niet te fuseren. Dat staat in de Lange Termijn Spooragenda van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) die het kabinet vrijdag heeft goedgekeurd.

NS en ProRail moeten wel beter gaan samenwerken, maar hoeven niet te fuseren, zo zou staan in de Lange Termijn Spooragenda. Beeld anp

Volgens Mansveld leidt een fusie niet tot een betere samenwerking. Het kabinet gaat de NS en ProRail wel scherper aansturen. Het Rijk zal beide bedrijven nog meer op dagelijkse prestaties afrekenen.

Reizigers in heel het land moeten op alle dagen van het jaar kunnen rekenen op een 'veilige, voldoende betrouwbare en voorspelbare treinreis met goede aansluitingen'. Vooral in de spits in de Randstad moeten de prestaties van de spoorbedrijven verbeteren.

Kritiek
Op de splitsing destijds van NS en ProRail is in de afgelopen jaren herhaaldelijk kritiek geuit. Ook in de Tweede Kamer gingen de laatste tijd stemmen op om de bedrijven weer samen te voegen in één nationaal spoorbedrijf. Maar daar kiest het kabinet niet voor.

De NS moet terughoudender zijn om mee te doen aan aanbestedingen van het regionale trein- en busvervoer. Die lijnen zijn met name bestemd voor vervoerders als Arriva, Veolia en Connexxion. De NS moet er vooral voor zorgen dat de treinen zo goed mogelijk rijden op het hoofdrailnet. Het spoorwegbedrijf moet zich op die publieke taak richten en er niet langer naar streven om elders in Europa te investeren in trein- of buslijnen.

Concurrerender goederenvervoer
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) komt ook met een plan om het goederenvervoer via het spoor concurrerender te maken met weg- en watervervoer. Ze heeft dat samen met de sector uitgewerkt. Allerlei obstakels voor goederentreinen binnen Europa moeten worden weggenomen. Zo worden er in landen verschillende veiligheidssystemen en materieel gebruikt, wat tot extra kosten leidt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.