Kabinet dreigt hsl-traject van NS af te nemen

NS moet zo snel mogelijk het vervoer over de hogesnelheidslijn verbeteren en zorgen voor een kortere reistijd van de intercity tussen Amsterdam en Brussel. Dat eist het kabinet van het spoorbedrijf naar aanleiding van het rapport van de parlementaire enquêtecommissie.

Fyra-trein.Beeld anp

Als de NS daar niet in slaagt, dreigt staatssecreatris Sharon Dijksma het traject op de hogesnelheidslijn van de NS af te nemen. Moch het spoorbedrijf falen, kan de overheid ervoor kiezen te gaan samenwerken met een ander bedrijf. Dijksma laat sowieso onderzoeken of een andere vervoerder het beter kan.

Dijksma wil dat de reistijd tusssen Amsterdam en Brussel vanaf volgend jaar met 'ongeveer een half uur' wordt verkort. De reis moet 'betaalbaar' zijn en moet zonder reservering gemaakt kunnen worden.

In een reactie verzekert de NS de uitval van treinen op het traject met 60 procent te verminderen. 'Het doel is de uitval naar een aanvaardbaar niveau terug te dringen', aldus de NS in verbeterplan. 'Het materieel wordt deels aangepast en technisch verbeterd, medewerkers worden gerichter opgeleid en beter begeleid om op de complexe hsl te kunnen rijden en de aansturing wordt verscherpt.'

Prorail

Het kabinet trekt ook de teugels strakkker aan bij spoorbeheerder ProRail. Het wordt een zelfstandige overheidsorganisatie en kan zo scherper worden aangestuurd.

De Ondernemingsraad (OR) van ProRail heeft boos en teleurgesteld gereageerd op het besluit van het kabinet. Het kabinet erkent dat ProRail geen aandeel heeft gehad in het mislukken van Fyra, maar tegelijkertijd moet de spoorbeheerder veranderen in een publieksorganisatie.

De OR noemt de verandering een kostbare maatregel die er niet voor gaat zorgen dat het treinverkeer beter gaat lopen. Wel zal het ervoor zorgen dat de ProRail-organisatie de komende jaren vooral met zichzelf bezig moet zijn in plaats van met de met de reiziger en verlade', aldus de OR.

Reacties uit Tweede Kamer

In de Tweede Kamer is wisselend gereageerd op de kabinetsplannen voor de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. De SP wil liefst NS en ProRail in één holding. Volgens de partij is het goed dat de NS een eerlijke kans krijgt om op de HSL te rijden.

Het CDA daarentegen vindt dat niet de NS, maar andere spoorwegbedrijven een kans moeten krijgen om 'eindelijk' een hogesnelheidstrein over het traject te laten rijden.

Iedereen krijgt ervan langs, maar hoe nu verder?

Niets of niemand ontziend analyseert de parlementaire enquêtecommissie Fyra wat er allemaal mis ging bij het voornemen treinen met hoge snelheid door Nederland te laten rijden. Maar wat de kern van de mislukking is, of hoe het in de toekomst beter moet, blijft ongewis. Lees hier het artikel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden