Kabelbedrijf UPC maakt gang naar beurs

Het Amerikaanse UPC, Europa's grootste kabel-tv-bedrijf, wil begin volgend jaar naar de beurs. De kabelaar maakte gisteren bekend een notering te willen aan de Amsterdamse beurs en aan Nasdaq, de schermenbeurs in New York....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De beursgang wordt begeleid door de zakenbanken Goldman Sachs International en Morgan Stanley Dean Witter. UPC hoopt ongeveer 300 miljoen dollar (bijna 600 miljoen gulden) op te halen. Met dat geld wil de kabelexploitant zijn netwerken moderniseren, zodat ze geschikt zijn voor tweerichting-verkeer. Met dat vernieuwde kabelnet wil UPC de telecombedrijven beconcurreren door telefonie en internet-diensten aan te bieden.

UPC, dat bij de oprichting in 1995 voor de helft in handen was van Philips, wilde gisteren geen nadere toelichting geven op de plannen en de eventuele gevolgen in Nederland. Ook United Telekabel, voor 51 procent eigendom van UPC en voor 49 procent van Nuon, weigert commentaar.

United Telekabel werd een jaar geleden opgericht, nadat UPC besloot de krachten te bundelen met Nuon. Dit energiebedrijf bezat de kabelnetten in Gelderland, Friesland en Flevoland. UPC is onder meer voor de helft eigenaar van de Amsterdamse kabelexploitant A2000. Eind vorig jaar kocht het de Zuidoost-Brabantse kabelaar Combivisie. Die werd samengevoegd met het kabelnet van Eindhoven, dat al in handen was van UPC, tot Telekabel Brabant.

United Telekabel werpt zich de laatste tijd ook steeds meer op als concurrent van KPN Telecom. Het bedrijf nam in mei de consumentenactiviteiten over van Enertel, toen dat telecombedrijf door het Amerikaanse Worldport werd overgenomen. Telekabel nam de merknaam Enertel en zo'n 16 duizend bellers over. United Telekabel kondigde onlang aan in een aantal Nederlandse steden te zullen beginnen met lokale telefonie. Het Amsterdamse A2000 biedt al telefonie en internet aan.

UPC is de Europese dochter van het Amerikaanse mediaconcern United International Holdings (UIH). Het werd in 1995 opgericht onder de naam United and Philips Communications. Voor Philips was UPC een belangrijke troef in de mediastrategie van toenmalig topman Jan Timmer.

Zijn opvolger Cor Boonstra besloot de mediabelangen de deur uit te doen. Hij verkocht het belang van 50 procent in UPC twee jaar geleden voor 800 miljoen gulden aan de huidige eigenaar UIH, dat de naam wijzigde in United Pan-Europe Communications. Het in Denver gevestigde moederbedrijf van UPC heeft ook nog belangen in Azië en Latijns Amerika. UIH is al genoteerd in Amerika en krijgt nu via UPC ook een Europese beursnotering.

UPC, met het hoofdkantoor in Amsterdam, heeft kabelbedrijven in tien landen in Europa en Oost-Europa en in Israël. Dat netwerk heeft in totaal 4,6 miljoen aansluitingen. Naast Amsterdam en Eindhoven behoren ook de kabelnetten in Brussel, Oslo en Wenen tot de collectie. Het bedrijf zegt 3,3 miljoen abonnees te hebben, 82 duizend telefoonlijnen en 23.500 Internet-klanten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.