Kabaalmaker met een neus voor bestsellers (Gerectificeerd)

Oscar van Gelderen (40) realiseerde mede dankzij een agressief pr-beleid een reeks spectaculaire bestsellers. Al leverde dat hem niet alleen lof op....

Toen hij in zijn jonge jaren raadslid was voor de PSP in Boskoop, placht Oscar van Gelderen bij vergaderingen voor te komen rijden in een glimmende Chevrolet Impala. Aandacht trekken, kabaal maken, rumoer genereren - het zat er al vroeg in bij de jonge ondernemer, die in 1994 samen met Lex Spaans de uitgeverij Vassallucci begon.

Mede dankzij Van Gelderens uitgekookte pr-techniek - op de Frankfurter Buchmesse van 1999 presenteerde hij Vassallucci-auteurs op een catwalk - produceerde zijn uitgeverij een reeks spectaculair verkochte debuten, met Heleen van Royens De gelukkige huisvrouw en Lulu Wangs Het lelietheater (600 duizend exemplaren) als spraakmakende uitschieters.

In 2001 werd het bedrijf verkocht aan PCM, waar het aanvankelijk met Meulenhoff werd samengevoegd en sinds begin dit jaar onder Prometheus/Bert Bakker ressorteert. Gisteren werd bekend dat de 40-jarige Van Gelderen de uitgeverij verlaat. Over de reden van zijn vertrek wil hij niets zeggen ('volgens afspraak onthouden PCM en ik ons van commentaar'); vragen over zijn toekomstplannen beantwoordt hij met een grap: 'Ik begin een strandtent in Tel Aviv.'

Van Gelderen leerde het vak van Michel Vassallucci, toen hij eind jaren tachtig stage liep bij diens uitgeverij Arena. Nadat Vassallucci aan aids was overleden, richtten diens compagnon Lex Spaans en Van Gelderen hun eigen uitgeverij op, die ze bij wijze van hommage naar hun inspirator vernoemden.

Net als zijn leermeester bewees Van Gelderen over een neus voor bestsellers te beschikken, al moest hij de laatste tijd tegenslagen incasseren: Lulu Wang vertrok naar De Boekerij (ook van PCM), Van Royen naar de Foreign Media Group en Abdelkader Benali naar De Arbeiderspers.

De in het boekenvak nog weinig gebruikelijke pr-technieken bezorgden de uitgeverij niet alleen lof. Theo Sontrop, voormalig directeur van De Arbeiderspers, typeerde Vassallucci in Vrij Nederland

als een 'baggermolen'. Uitgever Wouter van Oorschot zei in De Groene Amsterdammer: 'Spaans en Van Gelderen hebben met verve bewezen dat een literair onleesbaar boek het tot een groot verkoopsucces kan brengen.'

Kritiek op het gebrek aan inhoud van zijn bestsellers pareerde Van Gelderen door te wijzen op de 'serieuze' titels in zijn fonds, met auteurs als Dave Eggers, Eduardo Mendoza, Meir Shalev en de voortdurend uitdijende Jiddische Bibliotheek .

Vorig jaar verscheen De joodse messias van Arnon Grunberg bij Vassallucci. Het opvallende omslag was een vondst van Van Gelderen: geen voorspelbaar 'orthodox meneertje bij de Klaagmuur', maar een 'knalfoto van een pelikaan'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden