'Kaas blijft toch tikkeltje oubollig'

Rond, geel en al jaren in dezelfde verpakking. Met een plakje kaas op school ben je niet bepaald de bink van de klas....

Het doorsnee plakje op de boterham voldoet kennelijk niet meer. Manager trade marketing Eric van Blanken en salesmanager Anton van Hoek zien de kaasmarkt in drie segmenten: bewust eten (dieetkaas), variatie (pittige kaas) en elke dag (voorverpakte kaas in reepjes). Dynamiek is wat de markt nodig heeft, stellen de twee.

'En dat is absoluut nodig, want kaas blijft toch altijd nog een tikkeltje oubollig.' Om de 'wat jongere' consument te lokken lanceerde de fabrikant onlangs Cheez'it. Ofwel reepjes kaas, verpakt als chocola in gekleurde wikkels en verkrijgbaar in de smaken mild en pittig.

De kaasmaker moet meegaan met zijn tijd, orakelt Frico. 'De eetmomenten vervagen en de consument eet steeds meer tussendoor.' Met wat aanpassingen past kaas binnen deze nieuwe trend, aldus de kaasboeren. Moest je vroeger zelf een stuk van een homp kaas snijden, inmiddels ligt het als snack netjes gesneden en verpakt in de schappen.

Jong belegen of gewoon oud zijn ook niet meer de termen die jongeren lokken. Nodig zijn benamingen als 'eigenzinnig & zoet' of 'verfijnd & pittig'. De ouderwetse Kollummer heeft bijvoorbeeld onlangs een restyling ondergaan en kreeg een nieuwe subtitel op het label.

Ook de dieetkaas moet aantrekkelijker worden door nieuwe producten als 'Slankie Licht Pittig' te introduceren. Dit om te bewerkstelligen dat de klant na een afvalrace afhaakt bij Frico.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden