K-otic begint en eindigt in Uitgeest

Het is alsof er een afvalcontainer is omgekieperd voor de ingang van Bob's Saloon in Uitgeest. Van alles ligt er: broodjes, chipszakken, flessen en ook slaapzakken en stukken plastic om onder te schuilen....

Nu is de meute binnen. Vooral meisjes, nog jonger dan twee jaar terug, toen de hype losbarstte. Aan de bar staan hun ouders. Hier in Bob's begon het, hier gaat het ook eindigen. 'Ik ben in de kleedkamer geweest', brult de spreekstalmeester, 'en ze hebben er gigantisch veel zin in!' Het gekrijs is oorverdovend. Ze gaan 'hun eigen ding' doen, de zes die overbleven nadat Sita solo ging. Martijn wil de rock in, Bouchra iets met tv, Bart gaat eerst 'dromen over wat ik heb meegemaakt'.

K-otic, de groep die werd samengesteld uit winnaars van het programma Starmaker, is ook voor niet-fans memorabel. Voor het eerst zette een drie-eenheid van een tv-zender (Yorin), concertorganisator (Mojo) en platenmaatschappij (Zomba) de schouders onder een groep. Zo was het traject van scouting, albumopnamen, tournee en media 'gecoverd'. Succes verzekerd, zo bleek.

Was het succes na tee jaar op? Zomba zegt van niet. Natuurlijk: de verkopen zijn niet meer zo hoog als eerst. Maar het tweede album (Indestructible, van afgelopen herfst) werd 'gewoon' weer goud. En je kunt schamperen over Uitgeest en Bob's Saloon, maar er staat hier mooi wel twee Paradiso's uit zijn dak te gaan.

Dan zingen Anna, Martijn, Bouchra, Stefan, Rachel en Bart nog een keer hun hits. Het dak gaat eraf als Sita erbij komt, om het duet I Was Made To Love You met Bart te zingen. De K-otics vinden het mooi geweest, zo lijkt het. Ook in de zaal: geen tranen. 'You fucking rule!' brult Martijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden