Juwelier Bulgari bestelt een boek bij Fay Weldon

Een van de eerste scènes in het nieuwe boek van de Britse schrijver Fay Weldon speelt zich af in het 'perzik- en roomkleurige decor' van juwelier Bulgari, aan Sloane Street in Londen....

Bulgari, de Italiaanse juweliersketen, betaalde Weldon een fors bedrag voor een prominente plaats in het boek, dat - heel passend - The Bulgari Connection heet.

De regeling is voor zover bekend een primeur in het literaire bedrijf waarop sponsors traditioneel weinig invloed hebben. De band met Bulgari is de meest in het oog springende episode in de voordurende hofmakerij tussen auteurs en uitgevers op zoek naar marketing-steun en bedrijven die willen profiteren van de populariteit van boeken. Dus komen er kinderboeken op de markt waarin ruim aandacht wordt geschonken aan snoep of cornflakes en worden er literaire lezingen gehouden in trendy kledingzaken. Een weinig bekende auteur is er vorig jaar in geslaagd, als een publiciteitsstunt, Seagram ertoe te bewegen zijn satirische boek te sponsoren, omdat er toevallig whisky in voorkwam. Maar Fay Weldon is een auteur van naam, en zij schreef in opdracht van Bulgari.

Als The Bulgari Connection goed verkoopt, verwachten uitgevers en boekhandelaren meer van dit soort afspraken. 'Ik vind het fantastisch', zegt een woordvoerster van Weldons Britse uitgever HarperCollins. 'Hoe kun je beter de aandacht trekken dan met een boek in opdracht? En als je het over juwelen hebt, kun je net zo goed praten over Bulgari.'

Maar er is ook kritiek. 'Volgens mij zorg je er zo voor dat de lezer niet meer in het verhaal gelooft', zegt Letty Cottin Pogrebin, de voorzitter van de Amerikaanse vakbond voor schrijvers. 'Rijdt dit personage echt in een Ford, of heeft Ford ervoor betááld hem in een Ford te laten rijden?'

'Toen ik door Bulgari benaderd werd, dacht ik: o, hemeltje, nee, ik ben een literair auteur. Ik kan zoiets niet doen, ik haal mijn naam voor eeuwig door het slijk', zei Weldon vorige week. 'Maar na een poosje dacht ik: wat kan het mij ook schelen. Laat er slijk aan mijn naam kleven. Ze geven me de Booker Prize toch niet.' De Booker Prize is de belangrijkste literaire prijs van Groot-Brittannië.

Het idee voor de sponsoring komt van Bulgari's topman Francesco Trapani. 'Als je een advertentie zet in een tijdschrift, heb je maar een beperkte ruimte', zei hij vorige maand in een interview. 'Daarom is reclame buiten de geijkte kanalen, of je het nu over boeken, over films of over Hollywood sterren hebt, zo belangrijk.'

Bulgari wilde in eerste instantie een speciale editie van het boek uitbrengen, maar hoopte dat een traditionale uitgeverij het boek zou publiceren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden