Nieuws

Just Eat Takeaway: ‘dieptepunt verliezen is geweest’

Bijna een half miljard euro verlies maken in een half jaar en toch de sterkste stijger zijn in de AEX: maaltijdbezorger Just Eat Takeaway kan dat.

Redactie
Jitse Groen, ceo van Just Eat Takeaway Beeld HH
Jitse Groen, ceo van Just Eat TakeawayBeeld HH

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl rapporteerde dinsdag een verlies van 486 miljoen euro over de eerste zes maanden van dit jaar. Vorig jaar was dat in dezelfde periode 59 miljoen euro voor wat toen nog een veel kleinere onderneming was; het Nederlandse bedrijf van topman Jitse Groen nam dit jaar het Britse Just Eat en het Amerikaanse Grubhub over.

In beide bedrijven werd flink geïnvesteerd, waardoor de verliezen tot grote hoogten opliepen. Maar tegelijk steeg de omzet sterk. Bovendien denkt het bedrijf dat het dieptepunt van de rode cijfers al achter de rug is. Daardoor steeg het aandeel dinsdagmiddag in Amsterdam ondanks de zware verliezen met ruim 3 procent.

Just Eat Takeaway zegt steeds meer te profiteren van zijn schaalgrootte door de overnames, waardoor de kosten omlaag zullen gaan. Ook stelt het bedrijf dat de kosten die concurrenten aan klanten in rekening brengen hoger zijn, waardoor Just Eat Takeaway ruimte heeft om de winstgevendheid te verbeteren en toch de goedkoopste optie te blijven.

Eerder al meldde het bedrijf dat het aantal bestellingen sterk was gestegen. Daarvoor werd wel flink geïnvesteerd in de markten waar Just Eat groot was, zoals het Verenigd Koninkrijk. Daar werd op prijs geconcurreerd en ging veel geld naar reclamecampagnes. In de VS wil het bedrijf zich met branchegenoten verzetten tegen voortzetting van de coronamaatregelen zoals maximumvergoedingen die aan restaurants mogen worden gevraagd, om exorbitante winsten te voorkomen.

In Nederland steeg het aantal bestellingen met 37 procent tot

31,4 miljoen, goed voor 120 miljoen euro omzet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden