Julio Medem

Waar kwam het idee voor Caótica Ana vandaan?..

‘Mijn zusje was het beginpunt. Op weg naar haar eerste grote expositie in 2000 is ze omgekomen bij een vreselijk auto-ongeluk. Ik wilde een hommage aan haar maken en aan haar extroverte karakter. Haar kleurrijke schilderijen zijn daarom verwerkt in mijn film: dit moest ook een expositie worden waar iedereen wel van kan genieten.’

Hoe lastig is het om een film te maken die zo dicht bij je staat?

‘Het heeft drie jaar geduurd voordat ik überhaupt weer creatief kon denken; daarvoor was het onmogelijk. Caótica Ana was onderdeel van mijn rouwproces. In eerste instantie wilde ik een komedie maken, maar het verhaal begon steeds meer een eigen leven te leiden.’

Hoeveel van je zus zit er nog in de hoofdpersoon Ana?

‘Caótica Ana is een film over vrouwelijke kracht en een bijna mythologische strijd tussen man en vrouw, die al eeuwenlang voortduurt. Wij zijn misschien een visuele representatie van de mensheid, achter ons ligt een hele historie van de doden verborgen. Wij zijn wie we zijn, omdat zij waren wie zij waren. Het is een film over dat bewustzijn.’

‘Ik dacht dat het personage Ana behoorlijk was weggedreven van mijn zus Ana, maar uit alle vrouwen en de innerlijke chaos die ik portretteer, zag ik haar toch weer opdoemen.’ FS

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden