Julia en Brad gescheiden op reis

Alle Hollywoodsterren worden wel een keer aan elkaar gekoppeld. Ben Affleck aan Sandra Bullock (Forces of Nature), Sandra Bullock aan Nicole Kidman (Practical Magic), Nicole Kidman aan George Clooney (The Peacemaker)....

Jan Pieter Ekker

The Mexican, de tweede speelfilm van Gore Verbinski, wordt geafficheerd als een 'Julia en Brad-film', maar is dat niet.

Julia Roberts, in haar eerste optreden na haar Oscar voor Erin Brockovich, en Brad Pitt maken in het begin van The Mexican ruzie, gaan dan anderhalf uur ieder huns weegs, en ontmoeten elkaar weer tegen het eind van de film.

Pitt speelt Jerry, een sukkel die klusjes opknapt voor de maffia. Zeer tegen de zin van zijn vriendin Samantha (Roberts) wordt hij naar Mexico gestuurd om een antiek, handgemaakt pistool met bovennatuurlijke krachten op te halen.

Terwijl Jerry stoethaspelt in Mexico - een land waar wildemannen hun geweer boven hun hoofd leegschieten, niemand Engels spreekt, de politie corrupt is en geen weg geasfalteerd is - wordt Samantha gekidnapt door een begripvolle, sensitieve huurmoordenaar (James Gandolfini uit The Soprano's). De hysterica met het hart op de goede plek en de a-typische schurk verkeren al snel op vertrouwelijke voet.

Pitt en Roberts namen genoegen met een aanzienlijk lager salaris dan zij gewoonlijk opstrijken. Beiden wilden graag eens aan de slag met regisseur Gore Verbinski, die door zijn commercials en regiedebuut Mouse Hunt als talent te boek staat, en beiden waren onder de indruk van het scenario.

Dat zij gevallen zijn voor het postmoderne mengsel van genres en stijlen is onbegrijpelijk. The Mexican zwalkt van screwballcomedy naar huwelijksdrama, gangsterfilm en zwarte komedie; de gaten in het scenario zijn groter dan die in de Mexicaanse wegen. Pitt is dan wel een publiekstrekker; een komiek is hij zeker niet. Zijn timing is abominabel. In de spaarzame momenten met Roberts wil het ook maar niet bruisen.

In Amerika verdreef The Mexican niettemin in zijn openingsweekend Hannibal van de eerste plaats op de lijst van bestverdienende films. De investeringen waren er binnen een week uit.

In Nederland heeft distributeur UIP ook grote verwachtingen. Vorige week ging The Mexican in zestig bioscopen in 'voorpremière'. Al weken wordt geadverteerd in tijdschriften en dagbladen. In omroepgidsen en programma's vinden gratis toegangskaarten gretig aftrek.

Wie wil niet naar de nieuwe film van Julia en Brad?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden