Judith Visser, Robert Anker en Han Meyer

En dan hier nog het Zuid-Amerikaanse magisch realisme van José Jacinto Veiga, wat er werkelijk gebeurde in de Keulse oudjaarsnacht, Nederland waterland en andere net verschenen titels.

In seizoenen, Judith Visser.

De vergever

Een journalist wordt een gelauwerd schrijver, maar de crises in zijn leven rijgen zich aaneen en het schrijven brengt hem ook al spoedig geen geluk meer: 'Ik was bezig aan mijn vijfde boek, een verhalenbundel. Ik zou er niets van verkopen want ook toen al hielden de mensen niet van verhalenbundels maar van dikke boeken, vooral als ze slecht geschreven waren.' In de korte roman De vergever van Robert Anker moet schrijver Sander Schwarz maar eens de balans opmaken, in de vorm van memoires, wil hij zichzelf leren begrijpen.

Onheil over Taitara

Als de rijke oom Balthazar op bezoek komt bij de jonge Lu en zijn ouders in het Braziliaanse plaatsje Taitara, geeft hij de jongen een echt gouden horloge. Even later komt ook nog de mooie echtgenote van de oom, tante Dulce, over. De oom richt een bedrijf op, maar kan daar zelf niet lang genieten. Onheil over Taitara is de tweede roman van José Jacinto Veiga (1915-1999) die in de vertaling van Harrie Lemmens in het Nederlands verschijnt. De auteur die lang voor de BBC werkte, geldt als een van de grondleggers van het Zuid-Amerikaanse magisch realisme.

Misplaatst

In Mislaid van Nell Zink (1964) trouwt een witte lesbische studente met een witte homoseksuele poëzieprofessor. Tien jaar later loopt ze weg met hun driejarige dochter, die ze voor zwart door laat gaan. Dat kan in Amerika, en het kan bij deze opmerkelijke schrijfster, die overigens al sinds 2000 in Duitsland woont. Gerda Baardman heeft na De rotskruiper de tweede roman van Zink vertaald: Misplaatst, en de auteur zal op 18 februari bij Border Kitchen in Den Haag worden geïnterviewd.

In seizoenen

Er is vast niets aan de hand, heeft moeder Annabel Wismar aan de telefoon gezegd tegen haar zoon David. Toch gaat hij mee naar de Daniël den Hoed-kliniek, waar ze de uitslag van een scan krijgt. Het is foute boel. Uitzaaiingen, onbehandelbaar. 'Jullie moeten in maanden gaan denken,' adviseert de dokter moeder en zoon, 'hooguit in seizoenen'. Zo begint In seizoenen van Judith Visser (Rotterdam, 1978), de eerste roman na een reeks succesvolle thrillers, die haar onder meer een nominatie opleverde voor de Gouden Strop (in 2008, voor Stuk).

Keulen: Kalifaat Light en de Fallout van een conflict

Anneke van Dok, oud-burgemeester en PvdA-politica, kruipt in de bundel Keulen: Kalifaat Light en de Fallout van een conflict in de huid van de omstreden Keulse burgemeester Henriette Reker. Ze wijst op gemaakte fouten, maar toont ook begrip voor de crisissituatie waarin Reker moest handelen. Uitgever Perry Pierik van Aspekt heeft in razend tempo een reader samengesteld over de Keulse kwestie. Naast een chronologie van de gebeurtenissen op en na oudejaarsnacht bevat Keulen: Kalifaat Light het uitgelekte politierapport van 8 januari, waarin voor het eerst de ernst en de omvang van de Keulse onlusten duidelijk werden. De bundel bevat vele bijdragen van opiniemakers uit Nederland en Vlaanderen, maar niet uit Duitsland zelf.

De staat van de delta - Waterwerken, stadsontwikkeling en natievorming in Nederland

'Niet meer dan een aangeslibde delta van de grote rivieren van mijn Keizerrijk', sprak Napoleon laatdunkend over ons drassige deltalandschap. In De staat van de delta - Waterwerken, stadsontwikkeling en natievorming in Nederland zoekt Han Meyer naar hetantwoord op de vraag hoe het ontwerp voor de huidige Nederlandse waterbouwkundige infrastructuur tot stand is gekomen: is het vooral de optelsom van verschillende belangen of speelt juist zoiets als een gezamenlijk belang een rol? 'De vraag is van belang omdat er juist in Nederland sprake is van veel mystificatie en mythologisering op dit gebied', schrijft Meyer: water zou in het dna van de Nederlanders zitten - onze koning mocht zich niet voor niks graag met het waterbeheer bemoeien. 'De relatie tussen techniek, ontwerp en maatschappelijk draagvlak heeft zich echter met horten en stoten ontwikkeld.'

Van Andriessen tot Zappa

Als er een journalistieke prijs bestond voor glimlachopwekkende teksten, ging die zonder twijfel naar Erik Voermans, muziekredacteur van Het Parool. Met humor en zelfspot gidst hij zijn lezers al 25 jaar door het fascinerende mijnenveld van de hedendaagse muziek. Hij sprak met bewonderde helden van het modernisme, zoals de onlangs overleden Pierre Boulez. Evengoed nam hij poolshoogte bij Ludovico Einaudi, de Italiaan van de zalvende drieklank. In ruim honderd gebundelde stukken schetst Erik Voermans de ontwikkeling van zijn smaak, die ooit begon met de verering van het popgenie Frank Zappa. Bedroefd ziet hij de waarheid onder ogen: het modernisme heeft z'n glorietijd gehad. Van Andriessen tot Zappa pakt uit als het requiem voor een periode die Voermans beschouwt als 'de interessantste en in elk geval de kleurrijkste in de geschiedenis van de muziek'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden