Jubileum succes voor The Queen, maar een ramp voor de BBC

De viering van Elizabeths jubileum was een triomftocht voor de Britse monarchie. Voor een ander nationaal instituut werd het feest echter een domper. Al dagen ligt de BBC onder vuur wegens haar 'infantiele' verslaggeving. Al bijna 2.500 kijkers hebben een klacht ingediend.


Op de ochtend van de koninklijke vlootschouw kwamen enkele zondagskranten met een speciale bijlage voor 'boatspotters'. De bootliefhebbers die later op de dag op de BBC afstemden, kregen een teleurstelling te verwerken. Voor de staatsomroep was de botenoptocht over de Theems meer een bewegende achtergrond bij een veredeld praatprogramma van de onvoorbereide lichtgewichten Matt Baker en Sophie Raworth.


Zij toonden niet de minste interesse in de schepen en de opvarenden, behalve toen de vader van Raworth in beeld kwam. Liever schakelden ze over naar BNN-achtige verslaggeefsters die bij soapsterren, oorlogsveteranen en sikkeneurige republikeinen informeerden hoe ze het feest beleefden. Op het commerciële Sky zat een bootdeskundige ondertussen tekst en uitleg te geven over de schepen. Bij de rest van de jubileumfestiviteiten bereikte de BBC evenmin haar gebruikelijke niveau.


Neem de Thanksgiving-dienst in St. Paul's Cathedral, dinsdagmiddag. Net toen het koor Ralph Vaughan Williams Te Deum aanhief, schakelde de BBC-regisseur over naar de hippe verslaggeefster Fearne Cotton die aan de even hippe leden van een jongensband vroeg hoe zij het feest hadden gevierd. Kort daarvoor had dezelfde Cotton, tijdens de tocht van de koningin door de Londense binnenstad, een item gemaakt over papieren kotszakjes met de afbeelding van Hare Majesteit.


Tegen die tijd was de storm van kritiek al flink op gang gekomen. De schepen waren nog niet onder Tower Bridge door of Stephen Fry had het paradeverslag afgeserveerd als 'geestdodend' en 'BBC-onwaardig'. Hiermee ging hij voor in een litanie van klachten waarin de BBC-productie onder meer 'schandelijk', 'infantiel' en 'beledigend' werd genoemd. De grote vraag was waarom de ervaren anchorman David Dimbleby niet van stal was gehaald, of Andrew Marr, die net een boek over de vorstin heeft geschreven.


De BBC had er bewust voor gekozen zich te richten op een jeugdig publiek. Omroepbaas Mark Thompson prees de jubileumuitzendingen, de nadruk leggend op de kijkcijfers. Op de burelen is niet iedereen content met de redactionele koers. Tegenover The Daily Telegraph beweerde een anonieme presentator dat de jonge garde televisiemakers weliswaar pienter is 'maar geen gevoel voor geschiedenis heeft, en geen benul van de staatsinrichting'.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden