Jubilerend Holland Festival

Holland Festival: 70 jaar verandering.

Anthon Beeke, 1997 Beeld Bijzonder Collecties UvA

'Elementaire vormen met feestgevoel', zo noemde ontwerpstudio Thonik in 2015 de nieuwe huisstijl van het Holland Festival, dat met de wisseling van de wacht - artistiek leider Pierre Audi maakte plaats voor Ruth Mackenzie - ook een visuele transformatie beleefde.

Voor de derde keer is Thonik verantwoordelijk voor het complete visuele festivalpakket, van apps en digitale trailers tot en met de papieren programmagids, die nog altijd in een oplage van 55 duizend exemplaren verschijnt.

Opvallend: dat het Holland Festival dit jaar jubileert, ontdek je pas als je de gids openslaat (maar dan ook goed: in koeienletters is voorin '70 jaar' afgedrukt), in de regenboogkleuren op het omslag zie je het niet terug. Een subtiele overtreding van de regels, die volgens Judith Konz van Thonik bij het festival past. 'Dat heeft een sterke traditie, maar is ook altijd een beetje rebels geweest.'

Ontwerp Eppo Doeve, 1948 Beeld Bijzonder Collecties UvA

Konz onderscheidt nog een HF-trek: de wil aansluiting te vinden bij de actualiteit. Dat zie je terug in de steeds veranderende vormgeving, en in de experimentele digitale techniek waarmee Thonik dit jaar alle visuele uitingen in print en online een herkenbare signatuur meegeeft.

Die techniek bestaat uit een code, ontwikkeld door Thoniks Falco van Burg, die beelden uit voorstellingen omzet in abstracties. Zo stammen de sierlijk vervloeiende vormen op het omslag uit een scène uit Julian Rosefeldts bejubelde filminstallatie Manifesto met Cate Blanchett.

Voor Ruth Mackenzie wordt 2018 haar laatste festivaljaar. Hoe ziet Thonik de toekomst? 'Daar is nog niet over gesproken', zegt Konz. 'Officieel hebben we voor drie jaar getekend. Maar wij zouden graag nog heel lang met het festival optrekken.'

Programmagids Holland Festival 2017. Ontwerp Thonik.

Thonik, 2017 Beeld Bijzonder Collecties UvA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden