JP zweeft over zwevende kiezer

Proefballonnen heeft elke politicus, maar alleen Jan Peter Balkenende heeft een heteluchtballon. Sinds mei 2009 vaart het CDA geregeld over het land met de beeltenis van de minister-president....

‘We gebruiken de ballon om de zwevende kiezer te bereiken’, grapt CDA-campagneleider Michael Sijbom.

Maar wat te doen als het CDA de verkiezingen verliest en Balkenende opstapt? Dan moet Sijbom de ballon – aanschafwaarde 40 duizend euro – versneld afschrijven. Zonde van de investering!

‘Hoho, daar gaan we niet van uit’, zegt Sijbom monter. ‘Ik denk dat we de ballon ook na 9 juni nog heel vaak kunnen gebruiken.’

Hoe dan ook, volgens Sijbom heeft de luchtballon zich in een jaar tijd al ruimschoots terugverdiend. Het gevaarte werd immers gebruikt tijdens de Europese, de lokale én de landelijke verkiezingscampagnes en deed mee met tal van ballonfestivals. Sijbom: ‘Daar komen tot wel 100 duizend bezoekers op af.’

De campagnemanager vergelijkt de aanschaf van de ballon met de kosten voor andere publicitaire middelen. ‘De ballon is heel vaak op televisie geweest en sierde de voorpagina’s van bijna alle kranten. Een paginagrote advertentie in een krant kost óók snel 40 duizend euro – en dat is eenmalig.’

Kortom: de ballon heeft zich al lang en breed terugverdiend. En indien het weer het toelaat, gaat Jan Peter Balkenende zeker tot 9 juni nog elke dag de lucht in.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden