Journalistiek op VVV-niveau

OP deze plek hebben we al enkele malen mogen verzuchten hoe merkwaardig en vooral jammer het toch is dat zoveel landenglossies zich zo bereidwillig in de armen van de commercie storten....

Jean-Pierre Geelen

Toch weer benieuwd haalden we een verse titel uit dit segment uit de schappen.

Especial heet het blad, een glossy over 'het goede leven in Andalucia'. Nieuw en tegelijk niet. Dat wil zeggen: het kwartaalblad bestaat al anderhalf jaar, maar de jongste aflevering is de eerste die ook in de kiosk te verkrijgen is. De vorige edities werden verspreid onder Nederlanders en Belgen die in zuid-Spanje wonen, werken of er regelmatig vakantie houden.

Het zal aan de nóg kleinere doelgroep van Especial liggen dat het met dit blad al even bedroevend gesteld is als met de grotere broeders. Al lijkt hier niet eens sprake van een poging tot serieuze informatievoorziening aan de oprecht geïnteresseerde aficionádo. Het voorwoord van hoofdredacteur/uitgever Hein Arts is al onheilspellend. '

Bye bye luidde het parool privé, maar businesswise zit de wind in de rug', deelt hij mee. Zijn blad in de kiosk, een website, en hij werkt aan een Nederlandstalige radiozender in Spanje. 'Wij voorzien een degelijke toekomst voor Nederlands geschreven en gesproken media in Spanje.. Hier spreekt een ondernemer verdwaald in medialand.

Vandaar natuurlijk de louter positieve woorden in het blad. Voor Nederlandstalige media in Spanje heb je vooral Nederlanders nodig die zich daar vestigen. En dat lijkt het geheime doel van Especial te zijn: Nederlanders naar Spanje lokken, om hun huizen te slijten.

Het blad staat bol van de advertenties van makelaars, projectontwikkelaars en luxe golfresorts, en dat is precies de sfeer waarin de meeste artikelen zich begeven. Hoeft geen punt te zijn, maar onverteerbaar is de schaamteloze dienstbaarheid jegens de commercie. 'Scepsis heeft plaatsgemaakt voor enthousiasme', luidt de kop boven een redactioneel artikel waarin de lokale directeur van een golfcomplex onweersproken reclameteksten mag debiteren als: 'Een ronde op deze baan is een bijzondere ervaring voor spelers op ieder niveau.' Op die toon gaat het een heel blad door – journalistiek op VVV-niveau. Luidt de afschuwwekkende kop van het omslagartikel: 'Granada is hot!', dan weet je als doorgewinterde landenbladenlezer inmiddels dat je gaat struikelen over zinnen als: 'En uiteraard hebben we ook weer heel lekker gegeten in Granada.'

Kennelijk in Spanje residerende huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, juristen en beleggers hebben er een om vage redenen een column. Ze steken af tegen de kookrubriek van Cas Spijkers, wat society-foto's van Nederlandse sterren die Marbella aandeden en een interview met Marbellaganger (de 'sympathieke zanger' omschrijft Especial hem onderdanig) René Froger. Het vleugje glamour kan het wezen van Especial niet verhullen: een veredelde makelaarsfolder, vermomd als tijdschrift.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden