Journalist F. Salverda zal proces wegens heling niet echt betreuren

De aankondiging van het Openbaar Ministerie in Amsterdam om televisiejournalist Feike Salverda wegens heling te vervolgen is door de aangeklaagde vermoedelijk met enthousiasme begroet....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Evenals misdaadverslaggever Peter R. de Vries moet Feike Salverda zich in december voor de Amsterdamse rechtbank verantwoorden voor het openbaar maken van de inhoud van bij justitie gestolen materiaal. Salverda gaf vorig jaar in zijn Veronica-programma Eerst Zien inzage in geheime recherchedossiers van de Amsterdamse politie en zond fragmenten uit van illegaal, door criminelen gemaakte opnamen van telefoongesprekken van recherchechef Woelders.

Niet dat de 'onthullingen' veel toevoegden aan wat al bekend was over het onderzoek in de zaak tegen drugshandelaar Charles Z. , maar Salverda-produkties gaan nu eenmaal haast vanzelf vergezeld van rumoer. Feike Salverda is een verre van kleurloos journalist.

Begonnen bij de VARA-radio (waar hij zich onderscheidde door een bijterige ondervragingstechniek) belandde Feike Salverda in het midden van de jaren zeventig bij weekblad Vrij Nederland. Daar vormde hij na enige tijd een hecht partnership met Lex Runderkamp. Het was bij VN nog de tijd van tegels lichten, van scoops. Terugkijkend op die periode laat een aantal (voormalige) VN-redacteuren zich graag lacherig uit over de eertijdse publikaties van Salverda en Runderkamp. Maar feit is dat het duo een aantal spraakmakende onthullingen bracht (zoals het verhaal over de wijze waarop toenmalig tv-coryfee Wibo van der Linde zijn belastingzaakjes regelde met staatssecretaris Koning van Financiën).

Tien jaar geleden stapten Salverda en Runderkamp naar de VPRO over. Het afscheid bij Vrij Nederland ging - hoe kan het ook anders - met enige stampei gepaard. Bij de VPRO maakten ze het programma Gouden Bergen: onderzoeksjournalistiek, omgeven door een soort jongensboekachtige romantiek. De kijkers zagen hoe het duo, dossiers uitpluizend, geheimzinnige telefoontjes plegend, onvermoeibaar malversaties trachtte bloot te leggen.

Het waren uitzendingen die bij menigeen tot hevige lachbuien leidden (dan diste Salverda uit een diepe lade weer een, volgens hem, geheim rapport op waarover in de dagbladen al uitvoerig was gepubliceerd), maar te oordelen naar het tromgeroffel waarmee de makers Gouden Bergen omgaven, waren ze er zelf zeer tevreden over. Na drie jaar ging het duo uiteen; Salverda ging zich toeleggen op het maken van documentaires die volgens de VPRO echter onvoldoende kwaliteit boden. Salverda verliet, kortom, deze werkgever eveneens met enige onmin.

Het mislukte tv-station TV10 van Joop van den Ende moest de volgende halteplaats worden. Salverda zou er leiding gaan geven aan het TV10-journaal, maar belandde ten slotte bij de wèl door het Commissariaat voor de Media toegelaten concurrent RTL 4. Daar werd hij eindredacteur van het kunstprogramma Studio Rembrandt en de talkshow van Dieuwertje Blok.

Beide programma's verdwenen snel, alsook Salverda zelf. Hij vertrok naar het Amsterdamse televisiestation AT5. De nieuwe programmadirecteur hield het hier slechts een paar weekjes vol. Hij had prachtige plannetjes, zou van AT5 een volwaardig televisiebedrijf maken, maar ja, geld hè? Hij kreeg ruzie met de Raad van Commissarissen (het slag volk dat bij iemand als Salverda op voorhand diepe gevoelens van wantrouwen oproept) en koos voor het zelfstandig ondernemerschap in de vorm van een eigen produktiemaatschappij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden